3:ans veckobrev v 13

I veckan har vi haft idrott och det var kul. Saga och Julia hade kortleken.

På svenskan skrev vi en kort berättelse.

Vi har haft slöjd. Det var kul.

Vi har tagit kort på våra fötter.

På matten hade vi prov. Det var ganska enkelt.

Från

Joel och Milton

———————————————————————————————————-

I veckan har vi haft två nationella prov i svenska. Denna gång handlade det om att både läsa och skriva berättande text. På svenskan pratade vi också om personbeskrivningar. Vi läste inledningen i några av Astrid Lindgrens böcker och gjorde tankekartor med vad vi fick veta om huvudpersonerna.

Även på matematiken har vi haft ett nationellt prov, samtidigt som vi fortsätter att repetera olika delar.

Den här veckan har vi lärt oss om bondestenåldern på SO:n. Som en del av detta arbete gjorde vi hällristningar på bilden. Först gjorde vi en bild med inspiration från forntidens hällristningar, sen fick eleverna rita något som hör till nutiden på en sten.

Idag får eleverna börja sälja majblommor. Kom ihåg att registerna väskans prislista i appen genom att scanna QR-koden. Lycka till med försäljningen. Så här går det till! – YouTube

Nästa vecka börjar simundervisningen så kom ihåg badkläder och handduk på onsdagar och torsdagar.

Måndag: Läsläxa – ta med boken och läskortet

Tisdag: Idrott inne (ombyte och dusch)

Onsdag: Simundervisning (badkläder och handduk). Engelskaglosor – ta med glosboken.

Torsdag: Simundervisning (badkläder och handduk)

Fredag:

Vecka 15 – Påsklov