F-klassens veckobrev v: 13

Veckorna rusar på i en otrolig fart och vi har bara en vecka kvar till terminens andra lov – påsklovet. Eleverna är flitiga och har lärt sig massor på denna tid de har gått i F-klassen.

Veckans bokstav har varit Cc och vi har pratat mycket om att bokstaven c kan låta på olika vis.  Svaret på veckans grej var Carl von Linne. Eleverna fick bla. lära sig att han har gett blommor och stenar dess namn. Vi kommer att åka till biblioteket i Älmhult den 2 maj och träffa honom. Mer info om den utflykten kommer när det närmar sig. Nästa vecka har vi ingen veckans grej eftersom vi ska påskpyssla istället.

Nästa veckas bokstav är Xx och som läxa på torsdag kan eleverna ta med sig något som innehåller bokstaven x, tex tax.

På matten har vi fortsatt att lära oss dubbelt och hälften, vi har jobbat på olika vis, tillsammans i hela klassen med att klappa dubbelt så många som tärningen visar, spelat dubbelt hälften spel i små grupper och jobbat enskilt i matteboken. Nästa vecka jobbar vi med ordningstal.

I måndags avslutade vi vårt värdegrundstema med att titta på en film om Märta proppmätt. Efter filmen sammanfattade vi temat med att man måste vara en vän för att få vänner. Så klokt.

I dag när jag kom in i klassrummet på morgonen hade alla elever bytt plats med varandra. Efter en liten stund ropade de – April april din dumma sill!! Grundlurade blev både Matilda och jag. Efter en stund var det elevernas tur att bli lurade. Vi sa att eftersom skolsköterskan är här i dag så vill hon titta så ni inte har några fotvårtor. Ta av er en strumpa och lägg foten på bordet så ska jag gå och hämta skolsköterskan. Alla elever gjorde som jag sa och la upp foten på bordet. Efter en stund kom jag in och sa: -April april din dumma sill!!

V: 14

Måndag:

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Läxa, trivsel med åk:2

Fredag: Påskpyssel

Trevlig helg!!

Tesan & Matilda

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.