3:ans veckobrev v 12

Vi har börjat med de nationella proven.

Vi har jobbat med jägarstenåldern. Vi har skrivit om jägarstenåldern.

Denna vecka skippade vi tankeboken. Det var kul att skriva tankeboken tillsammans.

Vi kollade på lilla aktuellt skola. Det var kul att kolla på det.

Vi har haft slöjd. Det var kul.

Vi har diskuterat kingreglerna.

Vi hade idrott. På idrotten har 3:orna hållit i idrotten.

Vi har haft matte. Det var roligt.

Vi har format skålar. Det gick bra, men det var kladdigt.

Från

Alla i klass 3

———————————————————————————————————-

I veckan har vi börjat med vårt första nationella prov. Det var ett muntligt prov i svenska där eleverna i grupper skulle samtala om och komma överens om några aktiviteter.

Vi jobbar vidare med forntiden och denna vecka stod jägarstenåldern i fokus. Arbetet ser likadant ut för de olika tidsperioderna. Först börjar vi med att se en film, sen läser vi en faktatext och till sist skriver eleverna en egen text utifrån en tankekarta med viktiga ord.

På bilden jobbade vi med lera. Eleverna fick i uppgift att forma två olika skålar/tallrikar.

Igår fick eleverna göra en staffskrivning. Vi tränade på berättelsens olika delar, eleverna skrev på ipaden och skickade sen vidare till en kompis som då fick en ny text att fortsätta på. Eleven skrev först några minuter om huvudpersonen, sen fortsatte en kompis att beskriva miljön och en ny kompis fortsatte berättelsen med problem, osv med hjälpare, lösning och till sist avslutet.

På matematiken repeterar vi olika delar, både kring taluppfattning och att lösa problem.

Kom ihåg att ladda ner Majblommas app och registrera era barn där.

Måndag: Läsläxa – ta med boken och läskortet

Tisdag: Idrott inne (ombyte och dusch)

Onsdag: Engelskaglosor – ta med glosboken.

Torsdag: Idrott inne (ombyte och dusch)

Fredag:

Simundervisning onsdag och torsdag.

Eleverna bussas till och från simhallen.

Packa med badkläder och handduk.

Ha en fin helg!

//Betty och Pernilla