1:ans veckobrev v.12

Denna vecka har vi blivit helt klara med vårt arbete med vintern. Eleverna fick redovisa sina fåglar för varandra och de gjorde ett riktigt bra jobb. Fåglarna i naturlig storlek har också blivit klara och finns uppsatta på sin gren i klassrummet.

I matten har vi arbetat med addition med först bara ental (21+7), sedan bara tiotal (20+17) och nu sist med både ental och tiotal (21+17). Vi arbetar med att tänka en talsort i taget för att lösa uppgiften. Många löser talet i huvudet men det är viktigt att lära sig en strategi som fungerar när det är tal man inte kan lösa i huvudet.

På idrotten började de med evighetssvanstagen. Därefter lekte de en ny uppskatttad lek som heter sjöbomben som går ut på att ta sig förbi ett nät av barn som blir större ju fler som blir tagna. Som avslutning lekte de linjetagen.

I måndags berättade Hjalmar om sin helg med Dino och idag åkte Dino med Nilo hem för en mysig helg tillsammans.

Idag började vi med en ny högläsningsbok som eleverna önskat. Den handlar om Nina, som vi läst om tidigare, som ska ha sommarlov.

v.13

Mån: