3:ans veckobrev v 11

I tisdags hade vi en toppenfin förmiddag i ishallen. Så roligt att se hur eleverna utvecklats under åren och blivit allt säkrare på isen.

När vi kom tillbaka till skolan blev det också en skrivuppgift om besöket i ishallen där vi tränade på att skriva en återberättande text. Vi pratade om att variera tidsorden ex först, när, därefter, sen och till sist.

I veckan har vi gått vidare och jobbat med istiden. Vi har pratat om hur det var när isen låg tjock över Sverige och vilka spår vi fortfarande kan se i naturen.

På matematiken har vi jobbat med volym. Vi har pratat om milliliter, deciliter och liter. Vi har även pratat om vikten av att läsa lästal noga för att verkligen räkna ut det som det frågas efter.

Idag fick även eleverna i par planera inför att hålla en aktivitet/lek på idrotten. Det tycker de ska bli riktigt roligt.

Här kommer också en liten påminnelse om att hjälpa era barn med läsläxan. Det är viktigt att de har läst så att de kan vara med och samtala om texten på måndagar. Kanske behöver man läsa texten högt eller mer än en gång.

Det går bra att lämna lappen om majblommor även på måndag. Här är lite mer info om Majblomman. Om oss – Majblomman

Måndag: Läsläxa – ta med boken och läskortet

Tisdag: Idrott inne (ombyte och dusch)

Onsdag: Engelskaglosor – ta med glosboken.

Torsdag: Idrott inne (ombyte och dusch)

Fredag:

Ha en härlig helg!