2:ans veckobrev v. 12

Denna vecka har vi i NO:n fortsatt med arbetsområdet ”Kraft och rörelse” med fokus på friktion. Vi har lärt oss att skilja mellan hög och låg friktion och eleverna skrev och ritade hypoteser innan de genomförde några olika experiment kring friktion på skolgården.

I svenskan har vi jobbat med 3D-böckerna som nu börjar bli klara. Flera av elevernas berättelser börjar nu ta form och de kommer att ges tillfälle att läsa upp dem för varandra under nästa vecka. Vi avslutade dagen med veckans utvärdering där eleverna utifrån en gemensam mindmap skrev om veckan som gått. Kul att se hur deras skrivande utvecklas alltmer!

I torsdags hade vi trivselträff tillsammans med F-klassen och gick på ”pratrunda” tillsammans i det fina vårvädret. Eleverna samarbetade fint under rundan som innehöll stationer med lättsamma uppdrag och lära känna-frågor som avslutades med att varje par fick visa deras egenpåhittade hälsningsrörelse.

Vi har jobbat vidare med nummer på olika sätt i engelskan, bland annat genom att vi färglagt olika antal saker och gjort uppdrag med koppling till nummer i engelskaportalen. I matten lär vi oss att subtrahera med växling och uppställning.

På musiklektionen med Jannice har eleverna lyssnat på ”Djurens karneval” av Camille Saint-Saëns (fransk tonsättare och pianist). Eleverna fick gissa och rita vilka djur han skrivit om.

Idrotten denna vecka planerades och hölls av elever från trean. En uppskattad lektion där det spelades ”Basket-Fia”.

Vecka 13

Måndag: Läscirkel (ta med läsprotokollet).

Tisdag: Idrott med ombyte

Onsdag:

Torsdag: Svenskaläxa (ta med lila mapp)

Fredag:

Ha en fin helg! /Maja och Johan