F-klassens veckobrev v: 12

I måndags var Philip från biblioteket hos oss och presenterade böckerna Ensamma hunden, En tiger i trädgården och Leo hittar en skatt. Alla elever i klassen blev sugna på att läsa/lyssna på böckerna, så ni som fick låna hem dem läs dem så fort ni kan så fler kan läsa dem. Philip kommer att komma till oss minst en gång till denna termin och presentera böcker.

På matten har vi fortsatt att jobba med hälften och dubbelt. Vi har spelat spel, jobbat två och två och tillsammans i hela klassen. Detta är fortfarande lite svårt för många så vi kommer att fortsätta med det nästa vecka.

I måndags den 21 mars var det Downs syndrom dagen och Rocka sockorna. Vi pratade om kromosomer och att olika är bra. Vi tittade på en liten film som är gjord utav Max som har Downs syndrom. Han förklarade vad Downs syndrom var på ett lite enklare sätt. Som avslut målade vi sockor som vi hängde upp på en lina i klassrummet.

Veckans bokstav har varit Pp och svaret på veckans grej var pizza. Vi fick lära oss vilken pizza som äts mest i Sverige att det äts pizza i nästan hela världen. På bilden gjorde vi paraplyer på ett lite klurigt sätt. Nästa veckas bokstav är Cc och ledtråden till veckans grej är: Blomsterkung.

I går hade vi en kompisrunda tillsammans med 2:orna. Eleverna delades in i grupper om två eller tre elever. De gick sedan en runda på skolgården och svarade på ”lära känna frågor  som t.ex. Vilket är ditt favorit djur? Vi kommer att träffas igen om två veckor.

V:13

Måndag:

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Läxa

Fredag: Veckans grej

Ha en fin helg!!

Matilda och Tesan

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.