2:ans veckobrev, v. 11

I svenskan har vi tränat hörförståelse och lyssnat på ett avsnitt ur radioserien ”Kärleken i undervisningen” som handlade om att fråga chans. Vi tränar på att återberätta och diskutera frågor som varför det kan vara läskigt att visa att man är kär i någon och hur det skulle kännas om någon sa nej, för att ge några exempel.  Eleverna har fortsatt skrivandet på deras berättelser i par under veckan. De använder en checklista under skrivandet för att se att de får med de olika delarna. Vi får påminna varandra om att skrivandet är en process som får och ska ta tid från ett första utkast till färdig produkt. Vi har också haft bokcirkel med Philip och eleverna har lånat nya böcker till deras läsläxa.

I NO har vi repeterat vad tyngdkraft och jämvikt innebär och lärt oss om friktion. Nästa vecka ska vi göra några friktionsexperiment och träna mer på att skriva en hypotes.

Engelskan denna vecka handlade om nummer. Vi gjorde en samarbetslek där varje elev fick ett papper med ett tal skrivet på engelska. De skulle sedan, på tid, ställa sig på ett led med siffrorna i rätt ordning och sedan säga sitt tal så att talraden blev rätt. De var superduktiga, började på 1min och 5sek och avancerade till 41sek!

På matematiken denna vecka har vi arbetat vidare med addition med växling och lärt oss att subtrahera med tiotal och hundratal. Inte helt lätt men vi fortsätter öva vidare nästa vecka. Under musiken med Jannice fick eleverna sjunga olika sånger i kanon, utmanande och roligt!

I tisdags hade vi en härlig förmiddag i ishallen med mycket skridskoåkning. Roligt att se hur barnen trivdes på isen (och i båset;-)! På eftermiddagen var det dags för elevråd. My och Noah M fick representera tvåorna och läsa upp våra förslag på mötet.

Eleverna fick hem deras utvecklingssamtalstid i måndags. De första samtalen börjar under nästa vecka, varmt välkomna!

Vecka 12

Måndag: Bokcirkel (ta med bok och läsprotokoll)

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Svenskaläxa (ta med lila mapp)

Fredag:

Ha en fin helg! /Maja och Johan