F-klassens veckobrev v: 11

Vilken härlig förmiddag vi hade i ishallen i tisdags. Det märktes att vi hade åkt en gång tidigare för flera utav eleverna åkte riktigt bra.

På musiken i går pratade Jannice om olika sjungställningar. Att man ska tänka på att sitta rakt, inte har händerna framför ansiktet eller i munnen, att sjunga tydligt och vara glada. Vi sjöng även några några låtar utav Lahle.

Veckans bokstav har varit Dd och i måndags gjorde vi kloka pennan. Kloka pennan innebär att eleverna jobbar i par och en elev säger ett ord på bokstaven d den andra skriver ordet, sedan byter man. Behöver man hjälp med att ljuda så hjälps eleverna åt.  Vi fick ihop 24 olika ord på bara 5 minuter. Så bra!!  Nästa veckas bokstav är Pp och ledtråden till veckans grej är: cirkelformad maträtt.

På matten har vi jobbat med att jämför antal. Vilka är fler? Vilka är färre? Dela lika och dubbelt så många samt introducerat addition. Vi kommer att fortsätta med detta nästa vecka.

Veckans avsnitt av ”Vem bestämmer” handlade om vad som händer om man röstar om allt och om man verkligen kan rösta om allt. Elever är mycket duktiga i diskussionerna efter filmen och kommer med kloka kommentarer. Efter filmen fick eleverna i uppdrag att göra något med fyra piprensare. De skulle komma överens om var de skulle sitta i klassrummet, vilken färg på piprensarna och vad de skulle göra med dem. Efter en stund var alla överens och kunde påbörja uppdraget. I hallen finns deras alster utställda.

Nästa vecka kommer vår skolbibliotekarie Philip till oss och inspirerar oss med lite böcker. Ta med er böckerna som ni har hemma så kan vi låna nya.

Måndag: Låna böcker

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Läxa

Fredag: Veckans grej

Trevlig helg!!

// Tesan & Matilda

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.