2:ans veckobrev, v. 10

I måndags på engelskan tränade vi på att rita efter beskrivning genom en ”read and draw-övning” och repeterade samtidigt förra veckans prepositioner; in/on/under. Eleverna lyckades riktigt bra med att följa instruktionerna till deras bilder. Tur i oturen hade vi teknikstrul med skrivaren så husen de skulle fått kopierat som grund fick de designa själva.

I svenskan har vi lästränat ”Pollys problem” i mindre grupper (en berättelse som handlar om Polly som samlar på saker) och tränat på att göra en textanalys. Vi fokuserar nu lite extra på den berättande genren med målet att eleverna ska förstå strukturen på en berättande text. Som inspiration och förförståelse till det egna skrivandet tittade vi på filmen ”Där går tjuv-Alfons” och benade därefter ut hur berättelsen byggts upp med hjälp av en s.k. fyrfältare. Eleverna fick sedan i axelpar öppna en redigerbar fil i teams och påbörja planeringen av deras egna berättelser. I ett nästa steg har de nu påbörjat skrivandet av deras berättelser tillsammans utifrån sin planering.

På tekniken arbetade vi vidare med digital teknik och datorns olika delar såsom hårdvara och mjukvara och vad begreppen står för.

I NO har vi lärt oss om jämvikt och tyngdkraft på olika vis. Vi har tittat på NO-TV och provat olika experiment ute på skolgården. Eleverna fick lära sig vad en hypotes är och har dokumenterat vad de tror händer genom att skriva och/eller rita innan de utförde experimenten.

Vecka 11

Måndag: Läscirkel med Philip

Tisdag: Ishallen (ta med hjälm, skridskor och liten fika)

Onsdag: Studiedag