1:ans veckobrev v.10

Dino var superglad efter att äntligen fått följa med första eleven i klassen. Kalle hade tagit väl hand om Dino. Hen hade bland annat fått dricka smoothie och fått åka fyrhjuling. Denna helgen följer Dino med Naod hem.

Sara hade sin sista lektion om Stopp min kropp i måndags. De pratade om vem de kan prata med om de känner att de behöver det. De pratade då lite mer om Bris, hur det funkar att ringa dem och vad man kan ringa om. De fick även se en film som handlade om Bris.

Under veckan har vi arbetat på med vårt tema om vintern och nu har vi börjat arbeta med några av våra vanligaste stannfåglar. De arbetar i par och tar reda på fakta om sin fågel utifrån en faktatext. De ritar i sin fyrfältare och skriver sedan faktameningar på sin Ipad. Resultatet kommer att bli en liten fågelbok.

På bilden kopplade vi uppgiften till vårt tema genom att de i sina par skulle rita sin fågel i verklig storlek. Här fick de träna på att följa en instruktion, mäta och att rita av så likt de bara kunde. De ska sedan måla den med vattenfärg. Det var mycket svårt att följa instruktionen utan att ställa en massa frågor eller att glömma bort att läsa allt så detta måste vi träna mer.

Vi har hunnit med mycket i matte denna vecka och det som det nu har handlat om är ental och tiotal. Jag tycker att de har förstått skillnaden mellan de två begreppen och börjar att förstå hur mycket de är värda. Vi fortsätter med detta även nästa vecka. Vi har även tränat lilla plus i en snabbhetslek.

De har varit så duktiga med sin matteläxa och vi märker att det underlättar för dem när de räknar i sin mattebok med andra sorters uppgifter. Nästa vecka är det ju studiedag på onsdagen så vi tar både matteläxa och läsläxa på torsdagen. Framöver kommer matteläxan att ligga på torsdagar istället då vi inte hinner med båda läxorna på onsdagarna.

v.11

Mån: låna böcker

Tis: åka skridskor i Diö ishall för info se tidigare inlägg.

Ons: STUDIEDAG!

Tors: läsläxa och matteläxa

Fre:

Ha en riktigt skön helg och njut av solen!

Sofie & Maria