F-klassens veckobrev v: 10

I måndags hade vi vår sista lektion med Sara och ”stopp min kropp”. Denna vecka pratade vi om bra och dåliga hemligheter och vem man kan berätta de dåliga hemligheterna för. Vi gick också igenom vad vi hade lärt oss från de fyra lektionerna.

Veckans bokstav har varit Yy och svaret på veckans grej var Yeti – snömannen. Eleverna fick lära sig att Yeti sägs ha setts i Himalaya och att det var ungefär för 100 år sen. Nästa veckas bokstav är Dd och ledtråden på veckans grej är: gigantisk ödla. Kom ihåg läxan till torsdag.

På veckans mattepass har vi fortsatt att jobba med tid. Eleverna fick fortsätta med sina häften om hel timma och vi rabblade veckodagarnas ordning och vilken dag som kommer före och efter den andra. Lite klurigt att komma på vilken dag det är som kommer efter tex onsdag utan att rabbla alla veckodagarna.

Vi har flera elever som läser i klassen och några som precis har kommit på hur man gör när man läser. Så i onsdags fick eleverna välja på flera olika spel och arbetsuppgifter som är anpassade till sin egna nivå. Vi kommer att lägga till flera övningar nästa vecka så eleverna får fler sätt att träna på läsning på sin nivå.

På veckans So-pass har vi fortsatt med arbetsområdet värdegrund och vem bestämmer. Eleverna fick titta på ett avsnitt ur ”Vem bestämmer” som handlade om vad som händer om alla vill bestämma och om hur man gör när man kompromissar. Eleverna fick sedan i uppgift att vända på en matta samtidigt som de skulle stå på mattan utan att röra golvet. Några grupper fixade uppgifter snabbt medan några grupper behövde hjälp med uppgiften. Vi sammanfattade övningen med att det är viktigt att prata och lyssna på varandra.

Nästa vecka är det ishallsbesök på tisdag ( se separat inlägg) och studiedag på onsdag.

V: 11

Måndag:

Tisdag: Ishall

Onsdag: Studiedag

Torsdag: Läxa

Fredag: Veckans grej

Trevlig helg!!

Matilda & Tesan

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.