Fritids v 9

I måndags var det dags för mello igen. I den här omgången vann Medina och Klara Hammarström. Intresset för att vara med och lyssna och rösta är fortfarande väldigt stort hos barnen. Nästa vecka är det dags för semifinalen. Ur läroplanen: Ta utgångspunkt i elevernas intressen.

Den här veckan har vi påbörjat vårt nya tema, ”Känslor”. I tisdags tittade vi på en film om vilka olika känslor som finns och vi lyssnade även på en låt som heter ”Alla känslor är okej” Alla känslor är okej – YouTube. Efter mellanmålet kunde man få måla med vattenfärg till musik. Man fick måla det man kände när man hörde olika musikstycken. Ur läroplanen: Ge möjlighet att utveckla kreativitet.

Att tillverka emojis av flirtkulor stod på schemat i onsdags. Det var populärt och nu hänger det en liten samling av olika uttryck, tex arg, ledsen, glad och kär, i taket i biblioteket, titta gärna in! Ur läroplanen: Skapa i olika material.

Igår lekte vi charader med olika känslor. Vi började med att prata om vilka känslor som finns och hur man ser ut när man känner olika saker. Vi kom fram till att man kunde ha samma uttryck för olika känslor, men även tvärt om så kunde en och samma känsla visa sig i olika uttryck. Sen tävlade vi i två lag och barnen var jätteduktiga på att både visa och gissa. Ur läroplanen: Ge eleverna möjlighet att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer.

Idag har vi haft dansstopp ute i solen. Det var många barn som ville vara med på det! Ur läroplanen: Ge eleverna möjlighet att uppleva rörelseglädje.

Onsdagen den 16 mars är det studiedag för skolan, men fritids är öppet. Tänk på att lägga in i appen om barnen blir lediga eller får ändrade tider.

Trevlig helg önskar vi på fritids!