2:ans veckobrev, v. 9

Nu har våren äntligen kommit och vi har haft några riktigt härliga dagar denna vecka. Det är fortfarande ganska kallt ute på förmiddagarna och barnen behöver ha någon form av överdragsbyxor/skalbyxor så se gärna över att kläder efter väder finns på ditt barns plats.

I måndags hade vi läscirkel med Philip. Eleverna läser tillsammans i mindre grupper en nivåanpassad text ur olika kapitelböcker och pratar kring innehållet. På så vis övar de upp läsflyt och språk-/ läsförståelse. Under fruktstunden läser vi nu ”Månen, varelsen och jag” som högläsningsbok. På engelskan tränade vi prepositioner (in, on, under) på olika vis och spelade Bingo för att befästa några nya ord vi lärt oss.

Vi har haft klassråd där eleverna i olika grupper fått tänka till kring vad de skulle vilja förändra kring skolan. Vi började med att titta på filmen ”Elevråd – så här funkar det. En film om demokrati i skolan”. Varje grupp fick sedan skriva upp sina förslag på post-it lappar i olika färger som de satte upp på tavlan. Oj så många förslag de hade! Det fanns önskemål om alltifrån linbana, hinderbana och basketplan på skolgården till bättre pennvässare och ostsoppa oftare på matsedeln. Vi enades om några punkter att lyfta på elevrådet nästa vecka och utsåg två frivilliga elevrådsrepresentanter.

På teknikpasset lärde vi oss vad digital teknik är och att man använder ettor och nollor. Vi funderade över vilken digital teknik som är viktig för oss i vardagen och hur den underlättar för oss på många sätt. Vi lärde oss också begreppet analog teknik och jämförde den digitala klockan med den analoga.

I SO:n har vi tittat på Lilla Aktuellt skola som dominerades av inslag kring Rysslands invasion av Ukraina. Jag vill betona att vi vuxna finns till hands och pratar med eleverna kring deras funderingar och bemöter deras frågor och känslor som väcks.

I svenskan jobbar vi med j-ljudet. Eleverna har arbetat med olika uppdrag i svenskaportalen för att lära sig ord som låter j men stavas hj, lj, eller dj såsom hjälm, ljus och djur. Inte helt lätt men vi tränar vidare och svenskaläxan till nästa vecka behandlar samma område. Eleverna har klistrat in ”ord att stava” i deras lila mapp. Det är bra om era barn skriver orden fyra gånger under veckan så är de väl förberedda när de har diktamen i skolan på fredag.

Idag fick eleverna hem en lapp med förslag på tider till utvecklingssamtalet. Fyll i vilka tider ni kan och skicka med till skolan under nästa vecka så återkommer jag med vilken tid ni fått inom kort.

Måndag:

Tisdag: Idrott med ombyte

Onsdag: Slöjd

Torsdag:

Fredag:

Ha en skön helg och njut av vårsolen! /Maja och Johan