3:ans veckobrev v 9

I måndags började vi dagen med att samtala om det som sker i Ukraina. Vi pratade om vad vi hört och tog hjälp av Lilla aktuellt för att få veta mer. Era barn är kloka i sina funderingar och vi får hjälpas åt att fånga deras tankar i den oroliga tid som är.

På matematiken har vi denna vecka jobbat med area. Vi har tränat på att räkna ut arean på olika figurer. Vi har också jämfört area och omkrets med varandra ex samma area kan ha olika omkrets. Vi fortsätter också öva på att visa hur jag tänker.

På NO:n har jobbat vidare en del med elektricitet. Vi har läst en faktatext och svarat på frågor. I onsdag jobbade vi med ballonger för att undersöka statisk elektricitet.

På svenskan har vi tränat på att ”läsa mellan raderna” – vad står det i texten och vilka ledtrådar finns. Vi tränade även på att skriva egna korta texter ex hur kan jag få läsare att veta att jag är i simhallen utan att använda ordet simhall.

I veckan har vi också haft klassråd. Där lyfte vi våra tankar kring vad som fungera bra på skolan och i klassen men även vilka saker som kan bli bättre. Vi pratade även om maten och rasterna.

Vecka 10

Måndag: Läsläsa – ta med boken och läskortet

Tisdag: Idrott inne (ombyte och dusch)

Onsdag: Engelskaglosor – ta med glosboken.

Torsdag: Idrott inne (ombyte och dusch)

Fredag:

Trevlig helg!