F-klassens veckobrev v: 9

Denna vecka har det blivit lite varmare, men inte så varmt att man klarar sig utan överdragsbyxor helt. Har era barn fleecebyxor så skicka med dem, de är lagom nu när det är torrt och lite varmare ute.

I tisdags startade vi ett nytt arbetsområde som vi kallar värdegrund. I området kommer eleverna jobba med demokratiska värderingar och principer som är bekanta för dem samt hur gemensamma beslut kan fattas och hur konflikter kan hanteras på ett konstruktivt sätt. Vi kommer att titta på några avsnitt som heter ”Vem bestämmer” och veckans avsnitt handlade om vad som kan hända om en i gruppen bara bestämmer. På gårdagens pass fick eleverna som uppgift att sätta i hop en figur tillsammans, vi pratade även om hur man gör när man kompromissar och lyssnar på vad de andra tycker. Vi kommer att jobba vidare med det nästa vecka.

På veckans idrottspass lekte vi zonkull som uppvärmning och minutboll som huvudlek. Eleverna kämpade på bra som vanligt.

Veckans matteuppgift handlade om tid. Vad betyder ordet tid? Vad kommer vi jobba med? Eleverna var jätteduktiga på att komma på vad tid är för något och flera utav eleverna hade redan lite koll på hel timme på klockan. Vi jobbar vidare med tid nästa vecka.

Veckans bokstav har varit Jj och svaret på veckans grej var jorden. På bilden pärlade vi fina jordgubbar som vi limmade fast en magnet bakom. Nästa veckas bokstav är Y. Kom ihåg läxan till torsdag. Ledtråd till veckans grej är: Iskall jätte.

I går på musiken fick vi lära oss om hur man kan göra musikaliska uttryck och stärka känslan i musiken genom att dansa eller klä ut sig. Eleverna fick även prova att dansa bl.a.  balett.

V: 10

Måndag: Låna böcker

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Läxa

Fredag: Veckans grej.

Trevlig helg!!

Matilda och Tesan

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.