Fritids v 6

I måndags körde vi igång med mello-tema precis som vi hade förra läsåret. Det var mycket uppskattat och det var många barn som lyssnade på bidragen och sedan röstade. Bidragen som gick vidare till final hos oss var Robin Bengtsson och Theos. Nästa vecka kör vi deltävling två, ska bli spännande att se om lika många vill vara med och lyssna då. Ur läroplanen: Ta utgångspunkt i elevernas intressen.

I tisdags kunde man pyssla djur av naturmaterial. Även detta var populärt och många fantasifulla djur såg dagens ljus inne på fritids. Ur läroplanen: Utveckla elevernas intresse för natur.

Under onsdagseftermiddagen spann vi vidare på djur-tillverkning och började sy djur i alla möjliga färger och former. Detta har vi fortsatt med resten av veckan eftersom det var lite pilligt att få kläm på det här med att sy för hand. Men barnen har varit jätteduktiga och tålmodiga, så jag hoppas att ni verkligen tar er tid att titta på alster som era barn tar hem. Ur läroplanen: Skapa i olika material.

I torsdags var det en grupp barn som gick till Bokliden och spelade fotboll och lekte på lekplatsen. Ur läroplanen: Ge eleverna möjlighet att uppleva rörelseglädje.

Idag har det blivit lite pyssel till alla hjärtans dag och som avslutning på veckan bakades en Tigerkaka. Ur läroplanen: Använda matematik som redskap för att lösa vardagliga problem. Ge möjlighet att utveckla kreativitet.

Under veckan har vi även börjat måla våra djur som vi tidigare tillverkat i lera.

Vi önskar er en trevlig helg!! // Jannice, Matilda, Johan, Maria och Pernilla