2:ans veckobrev, v. 6

I måndags hade vi bokcirkel med vår bibliotekarie Philip då eleverna i mindre grupper läste olika texter tillsammans för att sedan svara på frågor kring texten och diskutera innehållet. Eleverna fick tillfälle att välja nya böcker från boklådan och nya läsprotokoll delades ut. Läsläxan innefattar läsning minst 4 gånger/vecka, 10min per lästillfälle. Samtliga elever har nu svarat på Skoltempen på deras Ipads. Det är en enkät inom kommunen som handlar om elevernas trivsel i skolan.

I engelskan tittade vi på avsnittet ”Home” ur Pick a colour och lärde oss vad olika rum heter (kitchen, bedroom, bathroom, living room) och vad som brukar finnas i dessa rum. Vi gjorde en gemensam tankekarta och tränade i axelpar på att använda enkla fraser och meningar för att beskriva de olika rummen. Vi sjöng sången ”My house” och avslutade med leken ”Simon says”.

Era barn har kanske berättat att de testat Creaza-appen? De har introducerats i verktyget cartoonist där man kan skapa egna digitala berättelser och tecknade serier. Efter att ha lärt sig grunderna i hur man lägger till bakgrunder, väljer karaktärer och rekvisita, använder prat-/textrutor och spelar in ljud fick eleverna själva prova på verktyget på deras Ipads för att sedan göra en tecknad berättelse om hur nedbrytning fungerar utifrån ett kretslopp bestående av fyra bildsekvenser. Som stöd hade de sin egen beskrivning av kretsloppet som de gjort i Läsresans arbetsbok samt en checklista att bocka av allteftersom de la in olika animationer i verktyget. Roligt att skapa i Creaza tyckte eleverna!

I matten har vi denna vecka lärt oss hur tidiga kulturer visade antal innan vi hade siffror. Vi har också lärt oss hur Egyptierna, Babylonierna och Mayaindianerna visade tal med olika symboler för att få en förståelse för talens utveckling.

I musiken med Jannice tittade eleverna på ett Dock n´roll-avsnitt om texter för att sedan prova på att göra om texten till ”Var bor du lilla råtta”. Vi passade på att sjunga deras omskrivna text idag (den ligger i barnens plastfickor om de vill sjunga för er i helgen därhemma).

Idag fick vi smaka på ettornas egenbakade bröd med smör som de kärnat själva. Riktigt gott!

Vecka 7

Måndag: Bokcirkel med Philip (ta med läsprotokollet)

Tisdag: Idrott med ombyte

Onsdag: Slöjd