1:ans veckobrev v.6

I måndags var Sara inne i klassen och arbetade med temat Stopp min kropp. De arbetade i halvklass så att alla hade chans att prata och berätta om t.ex. platser på kroppen som de inte vill att någon annan ska ta på.

På idrotten i tisdags fick eleverna träna på att hantera en boll på lite olika sätt, så som att studsa bollen samtidigt som man springer. De spelade även killerboll och lekte vem tar.

Igår avslutade vi vårt tema om förr i tiden med att leka en lek som man gjorde förr, med en ring (då metallring, nu rockring) och en pinne. Vi bakade även hårt bröd som vi hängde för att torka till dagen efter. Smör kärnade vi själva som vi skulle ha på brödet. Idag åt vi det hårda brödet med vårt egna smör på samtidigt som vi tittade på Emil. Detta var mycket uppskattat och GOTT 🙂

När vi arbetade med läsresan i studerade vi en bild och funderade på vad som hände i den och vad vi kunde se. Efter att vi gemensamt pratat fick eleverna två och två skriva meningar om bilden. Kravet var att det skulle vara lite längre meningar och alla meningar fick inte börja precis lika så som ”Jag ser en…”. Detta gjorde de superbra och vi var mycket imponerade av texterna de fick ihop. De fick läsa upp vad de skrivit för varandra.

På musiken pratade de om låttexter. Eleverna fick skriva om en sång och göra den till klassens egen. Detta tyckte de var väldigt roligt!

I onsdags fick eleverna hem sin första matteläxa. Vi sa att vi testar så här och så får vi utvärdera vad de tyckte om det på onsdag då de ska ha läxan med sig till skolan igen.

På måndag är det bibliotek så ta med era böcker om ni har läst ut dem och vill låna nya.

v.7

Mån: Låna böcker, Stopp min kropp med Sara