F-klassens veckobrev v: 2

Så kul att vara tillbaka i skolan och möta alla härliga elever efter ett skönt jullov. Nu är vi peppade att möta sista terminen i F-klassen.

Skolveckan började i tisdags med idrott. Vi lekte linjetagen, skala banan och kortleken. Eleverna var svettiga men glada efter en intensiv och rörlig lektion.

Eftersom vi inte hade någon veckans bokstav denna vecka men ändå var sugna på veckans grej, så gjorde vi en lätt grej. Ledtråden var älskar kaffe. Eleverna fick sedan prata i grupp vid sina bord och komma fram till ett gemensamt svar. I svaret kom det fram lite hemlig information så vi  håller svaret lite hemligt.

Nästa veckas bokstav är Bb och ledtråden till veckans grej är: Stort vattendjur. Vi kör samma läxa denna termin, så hjälp era barn att komma på en sak att ta med sig till torsdagar på veckans bokstav.

Vi har jobbat med motsatsord denna vecka. Vi sa ett ord t.ex. rak så skulle eleverna klura ut motsatsen till rak, alltså krokig. Lite svårt första gången med bl.a. orden vass – trubbig, hög – låg, gammal – ung. Men efter lite övning så blev det som vanligt plätt lätt.

På veckans mattepass har vi jobbat med siffran 7 på olika vis. Vi har lärt oss hur det alltid blir sju på en tärning och på vilka olika vis vi kan dela upp talet 7. Vi kommer att fortsätta med talet 7 nästa vecka.

I dag har vi haft bild och då gjorde vi sockermålningar. Eleverna fick först måla pappret med sockerlösning sedan droppade de vattenfärg på sockerlösningen. Många fina alster ligger nu på torkning i klassrummet.

V: 3

Måndag:

Tisdag: idrott

Onsdag:

Torsdag: Läxa

Fredag: Veckans grej, ledtråd: Stort vattendjur

Trevlig helg!!

Tesan & Matilda

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.