2:ans veckobrev, v. 2

Äntligen har vårterminen satt igång och eleverna är på plats igen, härligt! Vi inledde veckan med lite olika aktiviteter kring lovet, bland annat ”Två sanningar och en lögn” då eleverna fick skriva ner två meningar om något de ätit/sett/upplevt under lovet och en mening om något påhittat. Därefter gjorde vi strukturen ”ordet runt” då eleverna i mindre lärgrupper läste sina påståenden och sedan fick kompisarna gissa. Vi körde också ett Bingo med koppling till jullovet.

Vi har arbetat med värdegrund genom att eleverna delades in i smågrupper där de var och en fick dela med sig om sina tankar kring hur en bra kompis är. Grupperna dokumenterade i ”vänskapsblomman” och samtliga grupper fick sedan berätta i helklass vilka egenskaper de valt ut som viktigast hos en bra kompis. Alla egenskaper klassen samlat skrev jag ner på ett stort papper som nu hänger i klassrummet. Vi har tittat på några avsnitt ur ”Ugglan och kompisproblemet” som handlade om att kunna säga förlåt på riktigt, våga säga nej och att inte avbryta. Vi har också börjat läsa i boken ”Pricken”.

Under veckans bildpass gjorde vi tryck på papper med pensel och eleverna fick framställa ett valfritt mosaikliknande motiv.

I matten spelade vi spelet ”Först till 100” där eleverna använde multibasmaterial för att träna addition med tiotalsöverång. Idag spelade vi 4 i rad med multiplikation.

Under NO-passet tittade vi på en film om daggmaskar för att sedan läsa en faktatext om daggmasken med tillhörande läsförståelsefrågor. Vi övar på att komma ihåg stor bokstav och punkt när vi skriver och att försöka stava orden rätt.

Idag var det Saifs sista dag hos oss då han ska flytta. Vi kommer sakna honom mycket men hoppas att han kommer trivas i sin nya skola!

Läsläxan kommer denna termin att vara från måndag till måndag. Barnen ska få några boktips från vår bibliotikarie Philip nu på måndag, så hoppas jag alla kan låna hem en passande bok på lagom nivå. Det går förstås lika bra att läsa en bok hemifrån, eller nivåböcker på www.lasresan.se

Svenskaläxan kommer fortsättningsvis att vara till torsdagar så då är det viktigt att komma ihåg den lila mappen ?

V 3

Måndag: