1:ans veckobrev v.2

Vad härligt det har varit att ha era barn tillbaka i skolan. Vi började lite lugnt på tisdagen och sedan har de arbetat på mycket bra de andra dagarna.

Vi började med att göra ett jullovsbingo där eleverna fick gå runt och leta upp någon som till exempel druckit varm choklad, åkt pulka, ätit godis. De skulle försöka hitta någon till varje påstående.

Vi har pratat om att det är nytt år och att vi ska lära oss nya saker. Alla skulle fundera på vad de skulle vilja lära sig mer om under 2022. Detta skulle de sedan skriva ner och fästa på en nyårsraket.

I matte har vi fortsatt på kapitlet om längd och höjd som vi precis bara hann påbörja innan lovet. Vi har pratat mycket om att man kan mäta och jämföra saker olika sätt. Man kan använda sig av olika enheter så som gem, kuber, fot, famn osv.

På tekniken har vi lärt oss mer om plåstrets historia. Vi gjorde en tankekarta efter att vi tittat på filmen och sedan skrev de en egen faktatext. De fick även fundera på hur de tror att plåstret kommer att se ut i framtiden, en del trodde att det kommer vara som det är nu och en del trodde att det kommer bli ett osynligt plåster.

v.3

Mån: bibliotek