2:ans veckobrev, v. 47

På veckans NO-pass lärde vi oss att sortera djur såsom forskarna gör. Vi lärde oss att skilja mellan däggdjur, groddjur, kräldjur och fåglar och vad som utmärker dessa grupper. Eleverna var engagerade och samarbetade fint i sina lärgrupper.

I SO:n har vi tittat på en animerad film om nordisk mytologi. Spännande med Oden som tog ut sitt öga och lät det sjunka i visdomens källa för att sedan dricka en klunk ur källan och få kraft att befria jorden från alla frostjättar. Vi jämförde den bibliska skapelseberättelsen med den nordiska mytologins, först i helklass och sedan i axelpar genom att tillsammans skriva s.k. Venndiagram. Eleverna var mycket duktiga på att se skillnader och likheter mellan de olika berättelserna.

I engelskan har vi jobbat vidare med namn på olika vanligt förekommande livsmedel och lekt en lek, ”What´s in the lunch box” som handlar om att memorera vad som läggs i lunchlådan. Till stöd hade vi bilder på de olika livsmedlen. Vi lyssnade på och sjöng sången ”Do you like tomatoes”.

Under veckans teknikpass var det full aktivitet. Barnen skulle två och två bygga en så hållfast bro som möjligt med hjälp av 6 A4-papper, tejp och sax. Självklart testade vi sedan hållfastheten på broarna 🙂

I matten har vi påbörjat ett nytt område, Volym. Vi har lärt oss mäta volym i liter och deciliter och tränat på att lösa problem med hjälp av blockmodellen, addition och subtraktion kopplat till volym.

Under veckans idrottspass fick barnen hoppa hopprep (vilket gick superbra hälsar Tesan) och spela ”killerball”.

Idag har vi uppmärksammat första advent och haft en trevlig sångstund i 3:ans klassrum där barnen bjöds på saft, pepparkakor och stämningsfulla adventsverser från treorna. Vi passade på att tända våra lyktor från ”Tusen lyktor” i klassrummet under morgonen och tittade på ”Historien om julen” som berättar om julens traditioner.

V. 48

Måndag: