F-klassens veckobrev v:43

Nästa vecka är det dags för terminens första lov och det har gått i en rasande fart. Jag tycker att eleverna har utvecklats mycket både enskilt och i grupp. Det är fantastiskt roligt att vara en del utav det.

Nu har jag haft alla utvecklingssamtal, TACK för bra och givande samtal.

I går avslutade vi vårt arbete om hösten. Eleverna har nu fått ett hum om vad som händer i naturen på hösten och varför. De har även en liten kunskap om träden lönn, ek, björk och bok. Efter lovet ska vi börja med teknik.

Veckans bokstav har varit Vv och eleverna hade bl.a. med sig vantar, vattenflaska, vete och vitaminer. Vi har även tittat på två kortfilmer om bokstäverna V och W och jobbat i våra bokstavsböcker. Veckan efter lovet är det dags för bokstaven Mm. Kom ihåg bokstavsläxan till torsdagen den 11 november.

På veckans språkpass har vi jobbat med långa och korta ord. Många barn har svårt för att avgöra om ett ord är långt eller kort. Jag börjar med att förklara att det är antalet bokstäver som avgör om ordet är långt eller kort. Om det är många bokstäver i ett ord så tar det längre tid för munnen att säga det och det låter längre. Tvärtom när ordet är kort. Vi använder också händerna till hjälp föra att lära sig. Be era barn visa hur.

Svaret på veckans grej var vulkan. Några elever kunde redan ganska mycket om vulkaner. Vi tittade även på en liten film om vulkanutbrott. Ledtråden till nästa veckans grej är: Långhårigt snabeldjur.

På matten har vi jobbat med att göra färdigt vårt arbete med att träna på att forma talen till 6. Vi har även hunnit med att göra en uppgift med att hitta fem fel och en stund på Ipaden med Vector eller Skolplus. Veckan efter lovet ska vi börja med geometri.

V: 44 Höstlov

V: 45

Måndag:

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Bokstavsläxa på bokstaven

Fredag: Veckans grej, ledtråd: Långhårigt snabeldjur

Ha ett finfint höstlov!!

Tesan och Matilda

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.