3:ans veckobrev v 43

Hej

Denna veckan har varit bra därför Alice kom på besök.

Den roligaste lektionen var no då jobbade vi inte för då kom Alice. Vi hade spelhåla.

Vi har jobbat med friktion. Det var kul.

Vi har lärt oss om Galileo Galilei.

Ella och Ludvig

———————————————————————————————————-

Igår fick vi alla en fin överraskning när Alice kom på besök. Det var så härligt att träffa henne igen.

I veckan har eleverna jobbat med att utveckla sina meningar. Vi har tränat på att lägga till både i slutet på meningen och i början ex meningen Kalle leker kan bli ex Lilla Kalle leker med en röd bil.

Vi har repeterat 2:ans, 5:an och 10:ans tabell och jobbat vidare med att tabell 4 och 8. Idag började vi också jobba med division igen.

På NO:n har vi utforskat friktion. Först gjorde vi några enkla tester där eleverna själva fick känna på och uppleva friktion. Sen hade vi en skotävling där vi testade vilken sko som stod kvar längst på ett sluttande bord. Idag testade vi att åka rutschkanan på olika material – vilka material har hög och låg friktion?

På musiken pratade eleverna om tonhöjd och fick även testa på att spela xylofon. Det fortsätter de med efter lovet.

På engelskan jobbade eleverna med rum i huset och ord som hör till de olika rummen. De gjorde också en övning där de skulle läsa och rita dit det som beskrevs.

Vecka 44 Höstlov

Vecka 45

Måndag:

Tisdag: Idrott inne (ombyte och dusch). Kom ihåg glasburk.

Onsdag: Läsläxa – ta med boken och läskortet.  Engelskaglosor – ta med glosboken.

Torsdag: Idrott inne (ombyte och dusch)

Fredag:

Alla här kämpat toppenfint första delen i trean och nu går vi på ett välförtjänt lov. Hoppas ni får en härlig vecka!

//Betty och Pernilla