2:ans veckobrev, v. 43

Denna vecka har vi fortsatt arbetsområdet kring vatten i NO. Eleverna har fått rita vattnets kretslopp, löst korsord om vatten, tittat på en film och samtalat kring innebörden av begrepp från filmen såsom nederbörd, vattenånga och vattendrag. Vi har lärt oss att vatten har tre former (fast, flytande och gas) och pratat övergångarna mellan formerna.

I matte har eleverna arbetat med ett delprov ur matteboken Singma som behandlar de områden vi arbetat med i matteboken så här långt för att upptäcka vad som är lätt och vad vi behöver träna mer på. Eleverna har också arbetat kring ”öppna utsagor 0–20”, ”stora plus med tiotalsöverång” och ”dubbelt och hälften” för att repetera och befästa dessa kunskaper. Vi har spelat ”4 i rad” med multiplikation då eleverna på ett lustfyllt sätt tränade multiplikation.

I engelskan har vi lärt oss namn på några fler kroppsdelar och lekt ”Simon says”. Barnen turades om att vara ”Simon”, kul! Vi har tränat på att säga och skriva fraser som ”I can hear with my ears” och ”I can eat with my mouth”.

Vi har pratat om hur en saga är uppbyggd i svenskan. Jag läste ”Hans och Greta” och vi pratade om att sagor ofta börjar med ”Det var en gång…” och inte sällan slutar med ”… och så levde de lyckliga i alla sina dagar”. Vi samlade ord till sagobilder för att sedan bilda meningar av orden och påbörja det egna sagoskrivandet. Det var riktigt roligt att följa hur deras sagor tog form och att se den koncentration och arbetsro som infann sig under skrivandet. Eleverna har också tränat på att ge återkoppling i par på varandras monsterbeskrivningar genom metoden ”två stjärnor och en önskan”.

På bildlektionen lärde vi oss att skapa symmetriska bilder. Vi inledde med enklare mönster för att sedan ta oss an olika höstbilder. Resultatet blev jättefint!

Idag har vi uppmärksammat halloween. Vi har tittat på ”Årets högtider och traditioner – Hösten” och lärt oss varifrån våra högtider och traditioner härstammar och varför vi firar som vi gör. Barnen fick smaka på vampyrbrygd och vampyrtänder.

Barnen har kämpat på fint i skolan och nu väntar ett välförtjänt höstlov. I barnens plastficka ligger ett bokmärke med en höstlovsutmaning. Utmaningen är självklart frivillig (inloggningsuppgifter finns på baksidan av bokmärket), likaså ”läslovsbingot” som uppmuntrar till att hålla igång läsningen under lovet.

V 44 Höstlov

V 45

Måndag:

Tisdag: Idrott med ombyte (Glöm ej ta med en glasburk inför ”Tusen lyktor”)

Onsdag: Slöjd (Obs: slöjden kommer att ligga på onsdagsförmiddagarna framöver)

Torsdag: Läslogg + svenskaläxa i stavning och grammatik

Fredag: