1:ans veckobrev v.43

På matematiken har eleverna arbetat vidare i sina matteböcker om subtraktion. Mycket har handlat om räknehändelser, där uppgiften står i en berättelse. Det är lite klurigt för eleverna att förstå vad i händelsen de ska räkna ut, så vi har även muntligt övat oss på att hitta på olika räknehändelser för varandra. Så här kan det se ut: -Pelle har 7 äpplen, han ger Lisa några och har sedan 3 äpplen kvar. Hur många äpplen fick Lisa?  Träna gärna hemma på att berätta räknehändelser för varandra. Ganska kul faktiskt!

Eleverna har fortsatt sitt arbete med att skriva fakta om hösten. Utifrån deras ifyllda stödord i fyrfältaren har de skrivit meningar i ipaden. De har sedan fått be sina kamrater att läsa och ge respons på deras faktatext och sedan fått förändra sin text med hjälp av responsen.                                                                                                                                                På bilden har de gjort färdigt sina höstträd, där de har fått testa olika material och redskap.

På höstlovet fyller vår vän Dino år. Eleverna har fått måla varsin födelsedagsbild till Dino som vi sedan la i guldägget. Nu hoppas vi att Dino blir överraskad och att vi kan få vara med och fira när vi kommer tillbaka efter lovet.

Vi önskar alla våra elever ett riktigt härligt höstlov, där vi kan samla ny kraft och energi på olika vis!

V.44  HÖSTLOV

V. 45