F-klassens veckobrev v: 42

Denna vecka har det varit regnigt väder flera dagar och det har gått åt mycket extrakläder. Tänk på att fylla på era barns extrakläderslådor.

På No-passen denna vecka har vi jobbat med årstiden hösten. I måndags var vi ute och plockade löv från ek, lönn, bok och björk. Vi jämförde löven, deras färg och form med varandra. I dag fortsatte vi med att måla höstlöven och skriva deras namn. Flera utav eleverna hade redan lärt sig vilka löv som var vilka. Vi hann också titta på en kort film om vad som händer  i naturen på hösten.

På veckans mattepass har vi fortsatt att jobba med hur man lättast kan visa talet fem. Vi började med att bestämma ett antal och sedan drog vi lika många streck på en rad, vi kom överens om att det tog ganska lång tid att räkna alla en och en. Sen gjorde jag likadant fast fem och fem som ”staket”. Mycket lättare att räkna när vi kunde räkna i grupper med femskutt. Vi provade även att räkna eleverna i klassen som staket. Så kul!!

Svaret på veckans grej var Ishotellet i Jukkasjärvi. Spännande att se bilder på hotellet som bara är gjort utav is. Nästa veckas ledtråd är: Brinnande berg och veckans bokstav är Vv.

På idrottslektionen i tisdags lekte vi tunneltagen som uppvärmning och kortleken som huvudlek. Eleverna jobbade på toppenbra och var genomsvettiga efter lektionen.

I går firade vi offentliga måltidens dag. Vi fick viltfärsbiffar med kokt potatis och rosépepparsås, som efterrätt bjöds det på äppelkaka med vaniljsås.

V: 43

Måndag:

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Bokstavsläxa

Fredag: Veckans grej, ledtråd: brinnande berg.

Hoppas ni får en fin helg!?

Matilda & Tesan

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.