1:ans veckobrev v.42

Denna vecka har det varit flera borta i klassen så vissa saker har vi pausat för att så många som möjligt ska kunna vara med.

På vårt tema om hösten har vi lärt oss mer om svamparnas delar genom att bland annat spela ett spel.

Eleverna fått börja träna på att skriva faktatext. Vi pratade om vad en faktatext är och vad man inte kan skriva i en faktatext. Vi började med att tillsammans skriva in stödord i en 4-fältare som handlade om hösten. De fick sedan tillsammans med en kompis skriva ner ord i deras egen 4-fältare. Efter detta ska de göra egna meningar om orden som de skriver på Ipad. Detta fortsätter vi med nästa vecka.

På musiken lyssnade vi på olika rytmer och olika musikstilar. Vi fick rita till de olika stilarna vad vi tänkte på. Det var roligt och lätt att komma på vad man skulle rita.

På idrottslektionen i tisdags lekte vi tunneltagen som uppvärmning och kortleken som huvudlek. Eleverna jobbade på toppenbra och var genomsvettiga efter lektionen.

Jag har fått en hel kasse med kastanjer så vi passade på att pyssla fina spindlar av dem nu lagom till Halloween.

På matten har vi arbetat lite med subtraktion i boken sen har vi även tränat på webbsidan Skolplus. I slutet av veckan när vi inte kunde gå igenom något nytt så passade vi på att spela olika mattespel.

Igår firade vi Offentliga måltidens dag. Vi fick då viltfärsbiffar med rosépepparsås och potatis, till efterrätt fick vi äppelpaj och vaniljsås. Det var mycket uppskattat!

Under veckan har vi läst ut den sista delen i Handbok för superhjältar och vi väntar med spänning på att del 7 ska ges ut. Nu har vi istället börjat läsa Nina i ettan.

v.43

Mån:

Tis: idrott med ombyte

Ons: läsläxa

Tors:

Fre:

Ha en riktigt skön helg!

Sofie och Maria