2:ans veckobrev, v. 42

I måndags arbetade vi vidare med Sveriges naturtyper. Vi har lärt oss att de flesta skogar i Sverige är barrskogar och att lövskogar trivs i södra Sverige där bokar, ekar och lönnar växer då de vill ha mer värme och bättre jord än vad barrträden behöver. Vi har också lärt oss att det bara växer små, låga växter högt uppe på fjället och att några djur som trivs där är renarna.

I engelska har vi lärt oss att säga och skriva korta fraser för att beskriva olika känslor såsom ”He is tired”, ”How are you?” ”I am angry” etc. Vi spelade också några rundor Bingo för att repetera vad kroppsdelarna heter.

På bildlektionen gjorde vi en uppgift som anknöt till näringskedjan som vi arbetat med i NO då barnen fick rita hur näringskedjan fungerar.

I svenskan har elevernas beskrivande texter kring deras monster tagit form. Barnen arbetade två och två, spånade på meningar tillsammans och skrev på Ipad. Till stöd hade de en checklista för att se till att texten innehöll rubrik, stor bokstav i början av meningarna, att meningarna slutade med ett skiljetecken (.?!) och att orden var rättstavade. Texterna är nu utskrivna och eleverna ska få träna på att ge respons till varandra och därefter fila vidare på deras utkast.

Som omväxling till startuppgifter och tyst läsning på morgonen har vi under några tillfällen denna vecka tränat välskrivning (textad stil) med hjälp av några olika grundformer och skrivlinjer för att få rätt höjd på bokstäverna. Vi har också lärt oss att rangordna olika substantiv utifrån person, plats eller sak och att skilja mellan långa och korta vokaler och dess samband med dubbelteckning. Lite knepigt var det men vi ska träna vidare på detta.

I musiken med Jannice har eleverna lärt sig att urskilja olika rytmer för att sedan associera fritt i form av ritande medan de lyssnade på Bossa nova, disco, marsch och samba.

I NO har vi lärt oss om vattnets kretslopp utifrån en Powerpointpresentation och ”Vattenmannen och Speed”. Vi noterade också att vattenmolekylen ser ut som Musse Pigg med två väteatomer och en syreatom.

Idag uppmärksammade vi FN-dagen på olika vis. Barnen fick bl.a. pärla armband i olika färger som representerade rättigheter ur barnkonventionen samt designa en egen fredssymbol.

Nu har eleverna fått sin MPR-vaccination. De var lite spända inför besöket hos Marie och det tisslades och tasslades av förväntan och nervositet under morgonen men det gick superbra!

V 43

Måndag: