3:ans veckobrev v 42

Denna vecka har varit bra därför att vi har haft idrott. Den roligaste lektionen var no då jobbade vi med tyngdkraften. Vi har haft teknik det var roligt. På tekniken gjorde vi torn av tandpetare och gula ärtor. Vi har lärt oss om tyngdkraft och gravitation. På idrotten hade vi tunnel tagen och flaggan. På veckan grej hade vi burj khalifa det är väldens största byggnad.

Från Milton, Molly

———————————————————————————————————-

Nu är höstens utvecklingssamtal klara. Samtalsunderlagen och elevernas mål för läsåret finns nu publicerade på IST lärande. Läs gärna och har ni några funderingar så bara hör av er, antingen på skolans telefon eller mail till betty.johansson@almhult.se.

I måndags fick eleverna i uppdrag att bygga ett torn av ärtor och tandpetare. Först pratade vi om hur byggen kan bli mer stabila. Innan de började bygga fick de göra en liten planering i form av en enkel skiss. När byggen var klara fick de återigen rita en enkel bild över hur deras torn blev.

Nu har vi jobbat klart med addition och subtraktion för ett tag. Nästa vecka kommer vi börja jobba med multiplikation och division igen.

På NO denna veckan har tyngdkraften varit i fokus. Vi har testat att släppa olika föremål och undersökt om de landar samtidigt eller inte. Vi har lärt oss att luftmotståndet kan påverka föremålens fallhastighet och att föremål med samma form, men olika material och storlek, landar samtidigt.

I veckan har vi jobbat mycket med läsförståelse. Vi har läst olika texter och svarat på olika frågor kring dessa. Vi jobbar bland annat med att stryka under var i texten vi hittar svaret och att leta efter olika ledtrådar. Vi har också skrivit en berättelse idag om att vara på ett badhus.

Eleverna har också hunnit skriva klart sina återberättande texter om Wanås. När de vara klara med sin text gjorde vi checklistor både på vår egen text och axelkompis text för att på så vis utveckla texterna ytterligare.

Idag fick axelkompisarna ett uppdrag att göra en så lång girlang som möjligt av ett A4 papper. De fick också i uppgift att reagera vänligt på varandra genom att le och säga ex Bra idé! Vad fint du gör. Bra jobbat. Vi testar lite av bådas förslag.

Nästa vecka är jag på en utbildning tisdag och onsdag. Då har Pernilla hand om klassen.

Vecka 43

Måndag: Veckans grej – vetenskapens fader

Tisdag: Idrott inne (ombyte och dusch)

Onsdag: Läsläxa – ta med boken och läskortet.  Engelskaglosor – ta med glosboken.

Torsdag: Idrott inne (ombyte och dusch)

Fredag:

Vecka 44 – Höstlov