Fritids v41

I måndags började vi med ett gemensamt pyssel, där man pärlar en pärlplatta i hexagonform som vi har satt upp som ett pussel på väggen. Denna gången har alla behövt göra i alla fall en pärlplatta någon gång under veckan, men det blev väldigt populärt så många har gjort flera stycken. Vissa håller fortfarande på med sina pärlplattor så det fortsätter nästa vecka.
Ur läroplan: Skapande genom olika estetiska uttrycksformer tex bild.

3 killar var med och tränade in en dans till låten ”Stanna tiden och lek” från Gåspennan. De var riktigt duktiga men ville inte visa upp dansen för de andra.
Ur läroplan: Skapande genom olika estetiska uttrycksformer tex musik, dans, drama.

I onsdags gjorde några ett namnpyssel, där man skriver sitt namn på ett vikt papper som man klipper ut runt bokstäverna och sedan öppnar upp. Då får fantasin bestämma vad man ser för figur eller annat, och sedan ritar man det.
Ur barnkonventionen: Alla barn har rätt till ett eget namn.

Igår hade man möjlighet att gå till Bokliden, där man kunde spela fotboll och leka på lekplatsen. Det var roligt!
Ur barnkonventionen: Varje barn har rätt till lek.

Idag har man kunnat testa en lek som vi inte har gjort så mycket innan, fotbollsbrännboll. Det tyckte barnen var jättekul.
Ur läroplan: Ge eleverna möjlighet att känna rörelseglädje.

Vi har även gjort en skylt till vår vägg med saker vi gör om barnkonventionen.

Nästa fredag är det sista dagen att fylla i höstlovsschemat i IST.

Trevlig helg, hälsar fritids!