3:ans veckobrev v 41

Denna vecka har varit bra därför att vi fick byta platser. Den roligast lektionen var no. Då jobade vi med stjärnbilder. Vi har kolat på lilla aktuellt skola. Vi har lärt oss om vokal huset. Från Seth och Husana.

I måndags lärde vi oss först mer om vargen och på eftermiddagen lärde vi oss även mer om byggteknik. Vi tittade på en film kring olika byggtekniker och sen testade vi några enkla saker med rör, balk och fackverk för att förstå hur de ökar stabiliteten.

På matematiken har vi haft några pass med göra färdig i matteboken och idag började vi prata om problemlösning.

På NO har vi jobbat med stjärnhimmeln. Vi har läst två olika myter om hur Stora björn och Orion hamnade på himmeln och tränat på att sammanfatta dessa i ett berättelseschema. Vi har också pysslat egna stjärnbilder av folie på en svart himmel. Gå gärna ut en kväll och titta på stjärnan tillsammans. Kanske kan ni hitta Karlavagnen, polstjärna och Orions bälte. Som avslutning på detta arbetsområdet pratade vi om att vi får olika årstider eftersom jordens axel lutar mot eller från solen. De är många i klassen som tycker det är roligt med rymden så gå gärna ut en kväll och titta på stjärnorna tillsammans. Kanske kan ni hitta Karlavagnen, polstjärna och Orions bälte eller något annat spännande.

I onsdag var Malin som är speciallärare på Liatorps och Diö skola i klassen och hade en lektion om vokalhuset som vi kan använda både för att läsa och stava nya ord. Vi pratade om att vokalerna kan låta långa som i ex vas och glas eller korta som i vass och mask.

Vi har också fortsatt undersöka återberättande texter och tillsammans skrivit en text om vår utflykt till Wanås. Vi tänkte på att använda olika tidsord ex först, därefter, till slut och plötsligt. Sen fick eleverna träna på att titta rubrik, tidsord, händelser, miljö och slutklämmen i vår gemensamma text. Eleverna har också planerat för att skriva en egen text.

På idrotten i Diö denna vecka lekte eleverna Cowboys och vildhästarna och sen Paintball som är en variant på spökboll men med redskap som skydd.

Eleverna har också gjort ramar på slöjden, så här fina kan de bli.

Vecka 42

Måndag: Veckans grej – nästan ända upp till himlen

Tisdag: Idrott inne (ombyte och dusch)

Onsdag: Klassfoto. Läsläxa – ta med boken och läskortet.  Engelskaglosor – ta med glosboken.

Torsdag: Idrott inne (ombyte och dusch)

Fredag:

Ha en skön helg!