2:ans veckobrev, v. 41

Vi har arbetat med läsförståelse i svenska denna vecka utifrån sagan ”Kungens nya kläder”. Eleverna fick frågor till texten som de arbetade med tillsammans med sin axelkompis. Vi har haft genomgång av ordklassen substantiv och gjort en övning där barnen fick skriva varsitt substantiv på en lapp för att sedan försöka förklara ordet genom att ge ledtrådar till kompisarna som skulle komma på vilket substantiv det var. De var riktigt duktiga på att formulera sig muntligt utan att avslöja ordet!

I engelska har vi tittat på ett avsnitt ur ”Pick a colour” om kroppen. Vi sjöng ”If you´re happy and you know it” och tränade på vad olika kroppsdelar heter på engelska genom olika lyssnings- och skrivövningar för att befästa orden.

På bildlektionen experimenterade vi med färgcirkeln och fick fram flera färger i olika nyanser genom att använda enbart primärfärgerna (gult, blått och rött) i vattenfärg.

Utifrån det fantasidjur vi beskrev i Läsresans arbetsbok förra veckan väcktes tanken om att rita egna fantasimonster. Eleverna har fått se bilder på olika barnboksmonster för att få inspiration till att rita sina egna monster. Vi kommer att träna vidare på beskrivande texter genom att eleverna får skriva om sina monster med syftet att träna förmågan att göra målande skriftliga personbeskrivningar.

I NO har vi tittat på ett utbildningsklipp; ”Djurens föda – om näringskedjan och ekosystem” och lärt oss om växtätare, rovdjur, allätare och asätare samt ökat förståelsen för vad ett ekosystem är. Vi har pratat om vad en svamp är och lärt oss urskilja några ätbara och icke ätbara/giftiga svampar. I SO har vi pratat om olika naturtyper. Barnen har tittat på en karta över Sverige och ritat den färg som på kartan representerar en viss naturtyp till bilder över skog, odlad mark, fjäll, hav, sjöar och älvar. Vi kommer arbeta vidare med naturtyper ett tag framöver.

I matte har vi fortsatt med division/gruppera lika och att kunna se sambandet mellan division och multiplikation. Under rörelsepauserna har vi kört Veckans pulshöjare upp till level 7 om jag inte missminner mig. Riktigt kul!

Nästa vecka är det dags för vaccination för 2:orna (21/10). Ni har fått hem tider från Marie (skolsköterskan). Skulle lappen ha råkat komma på villovägar kan ni höra av er till mig så får ni reda på ert barns tid. På onsdag blir det klassfotografering hos Studio Clara.

De första utvecklingssamtalen drar igång på måndag. Glöm inte ta med trivselenkäten till samtalet. Varmt välkomna!

V 42

Måndag: