F-klassens veckobrev v: 40

Vilken härlig dag vi hade i Wanås i går. Vi fick börja med att gå en runda i parken och titta på många fina konstverk i härlig natur. Guiden berättade lite olika historier om varje konstverk som vi gick förbi. Vi fick även klättra, känna och lukta på konstverken. Efter rundan var det dags för mat och lite paus. Sen var det workshop för eleverna som fick göra egna konstverk utav olika sorters material som lera, tyg, glitter, garn mm. Konstverken fick vi inte ta med oss hem utan de finns utställda på Wanås. I dag har vi pratat och ritat om något som vi fick vara med om i går. Eleverna var jätteduktiga på att komma ihåg vilka konstverk som vi fick se.

Veckans bokstav har varit Ee. och svaret på veckans grej var ekorre. Eleverna fick bla. lära sig att ekorren kunde ha tre olika färger på svansen, att de gömmer mat och att de kan klättra men huvudet neråt. Sofie har en uppstoppad ekorre som vi fick låna så vi fick titta på hur en ekorre ser ut på nära håll. Nästa veckas bokstav är Nn och ledtråden till veckans grej är: Färgglad flygare. Kom i håg bokstavsläxan till torsdag.

Fyra dagar i veckan så har vi ett språkpass på ca 15 minuter. På det passet utvecklar vi vårt språk på olika vis. Denna veckan har jobbat med ord i meningar och sammansatta ord. Vi kommer att fortsätta med det nästa vecka.

På matten har vi fortsatt med att forma siffrorna rätt och med att få en känsla för att tal kan tex vara fem till antalet oavsett hur föremålen är grupperade. Nästa vecka ska vi dela upp talet 5 på olika vis.

I tisdags på idrotten var det bollekar på schemat. Eleverna fick kasta, fånga, rulla, studsa och springa med bollen. Roligt men ändå lite svårt att anpassa sin kraft till hur man vill att bollen ska bete sig.

V: 41

Måndag:

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Läxa bokstaven Nn.

Fredag: Veckans grej, ledtråd: färgglad flygare.

Trevlig helg!!

Matilda och Tesan