3:ans veckobrev v 40

Denna vecka har varit kul därför att vi har vart i wanås.

Vi har haft teknik det var roligt.

Från

Linus och Ella

———————————————————————————————————-

I måndags lärde vi oss om frihetsgudinnan. Vi tränar på att samla stödord, göra olika rubriker och skilja på våra och era tankar.

Denna vecka har vi byggt broar av papper igen. Den här gången blev det en ny utmaning eftersom man inte fick tejpa fast pappret på bordet. Vi testade att öka papprets hållfasthet genom att ex vika, rulla till rör och vecka pappret så att det liknar kartong.

På svenskan har vi gjort lite olika saker bland annat tränat på att fylla i adjektiv i en berättande text. Vi har också pratat om vokaler och konsonanter, att båda behövs för att skriva ord. Idag började vi jobba med återberättande texter och kommer nästa vecka skriva egna texter om vår utflykt till Wanås.

Igår hade vi en toppenfin i Wanås konstpark. Vi fick först en guidad tur i parken och stannade till vid flera olika konstverk där vi bland annat pratade kring vad vi kom att tänka på, vad konstnären vill berätta och vilka känslor konstverken väcker inom oss. Efter lunch var det dags för eleverna att bygga egna konstverk med olika material. De fick fundera kring hur man skulle röra sig i eller runt konstverket och även ge sitt bygge ett namn.

På måndag kommer vår kurator Sara tillbaka och pratar om konflikthantering med klassen.

Måndag: Konflikthantering med Sara (kuratorn) Veckans grej – ylande djur

Tisdag: Idrott inne (ombyte och dusch)

Onsdag: Läsläxa – ta med boken och läskortet.  Engelskaglosor – ta med glosboken.

Torsdag: Idrott inne (ombyte och dusch)

Fredag:

Ha en fin helg!