2:ans veckobrev, v. 40

I måndags kom skolans kurator Sara till klassen och höll i ett pass om konflikthantering. Vi pratade om vad en konflikt är och försökte föreställa oss konflikten som en eld. För att få elden att slockna finns olika saker man kan göra såsom att säga förlåt, be om hjälp och säga ifrån. Vi lärde oss om fem olika konflikthanteringsstilar med liknelser till djur och funderade på vilket eller vilka djur vi blir när vi hamnar i konflikter. Blir jag draken som vill vinna bråket till varje pris och bara tänker på mig själv? Blir jag strutsen som stoppar huvudet i sanden, tycker bråk är otäckt, går iväg och undviker? Blir jag kissemissen som försöker lösa och kompromissa eller kanske kameleonten som gör det andra vill och anpassar mig? Eller blir jag ugglan som vill förstå hur andra känner och som gör så att alla parter blir nöjda.

I NO har vi jobbat vidare med våra sinnen. Jag tog med mig fyra burkar med olika innehåll som eleverna fick lukta på för att sedan skriva ner sina gissningar. Vi testade också våra smaklökar och eleverna fick smaka på något som var sött, salt, surt och beskt och försöka urskilja dessa grundsmaker.

I engelskan har eleverna i par övat på att ge varandra instruktioner kring vilken färg olika klädesplagg ska färgläggas. Vi har snurrat på ”ordhjulet” och tillsammans svarat på vilken färg och vilket plagg pekaren hamnade. Eleverna har också fått lyssna på och läsa om hunden Floppy samt tränat hör- och läsförståelse genom ett antal frågor kopplade till berättelsen.

I svenska har vi utifrån en fyrfältare med kategorierna utseende, boplats, föda och annat samlat ord om ett fantasidjur. I ett nästa steg formulerade eleverna meningar och gjorde en egen beskrivande text om ett fantasidjur.

På bildlektionen gjorde vi ”prickmålningar” och skapade färgsprakande bilder med hjälp av former (cirklar). Vi använde bomullstopsar och ”duttade”. Eleverna jobbade koncentrerat och bilderna blev superfina. Ett riktigt precisionsarbete var det!

Utflykten till Wanås konst blev lyckad. Vi hade vädret med oss och vår guide Susanne tog oss med på en tur i parken där vi fick se och uppleva konstverken. Några av verken fick man känna på, klättra upp på, gå igenom och till och med lyssna på. Mycket tankar väcktes hos barnen kring de olika skulpturerna. Vilket material kunde de vara gjorda av och vem hade skapat dem. När vi intagit vår lunch fick eleverna själva i mindre grupper prova på att bygga och tillverka egna konstverk av diverse material och sedan ha en liten vernissage där de presenterade verken för varandra. Nedan kan ni se ett urval av bilder från dagen.

V. 41

Måndag: