3:ans veckobrev v 39

Denna vecka har varit lärorik därför att vi har lärt oss mycket. Den roligaste lektionen var tekniken då jobbade vi med att bygga broar av papper och se hur mycket dom klarade av för tyngd. Vi har haft idrott 2 gånger denna veckan då har vi haft glasstruten danstagen och jägarboll och spökboll.  Det var kul.  Vi har lärt oss The big bang och om rymden.

Kram från Julia och Saga

———————————————————————————————————-

I måndags hade Sara det sista känslopasset med klassen. Då pratade vi om skam och oro, vilket var lite svårare känslor att sätta ord på. Vi gjorde också en avslappningsövning för att träna på att släppa jobbiga tankar och känslor.

På tekniken pratade vi om broar och testade skillnaden mellan ett papper, kartong och en glasspinne – vilket material har högst hållfasthet? Sen fick eleverna i uppdrag att med sin axelkompis bygga en bro med hjälp av 6 vanliga A4-papper, tejp och sax. Spännande att se elevernas broar växa fram och att sen testa hur mycket vikt de klarade. Alla tyckte att det var en toppen lektion.

I veckan har vi börjat jobba med rymden. Vi pratade först om Big Bang och eleverna fick skriva en kort sammanfattning om hur det gick till. Sen har vi jobbat med solen, jordens och månens rörelser i förhållande till varandra. Vi har tittat på film, provat att röra oss som dem i grupper om tre, byggt en modell och ritat en skiss. Vi har bland annat pratat om år, dygn och månad samt omloppsbana och axel.

På svenskan har eleverna i veckan fått skriva en kort berättelse, vi repeterade inledning, problem, lösning, hjälpare och avslutning som är viktiga delar i en berättelse. Som avslutning pratade vi om adjektiv som är ord som beskriver ex rund, orange, liten och vass. Eleverna fick sen titta på sin text igen och lägga till adjektiv för att göra texten längre och mer innehållsrik.

På matematiken har vi jobbat med en del huvudräkningsstrategier som vi kan använda när vi adderar ex 398 + 432 är lika mycket som 400 + 430 om vi flyttar 2. Idag började vi arbeta med subtraktion med tal upp till 10 000. Även här blir det en repetition av sånt vi pratat om innan ex största talet först vid minus, blockmodellen och uppställning. Vi tränar också att upptäcka vilken talsort som ändras, ex 3000 gör att tusentalssiffran ändras medan 400 ändrar hundratalssiffran.

På idrotten denna veckan blev det danstagen och glasstruten (fånga ärtpåsar i upp och ner vända koner). Tesan hälsar att alla kämpade på jättebra, som vanligt.

Nästa vecka är det dags för de första utvecklingssamtalen. Välkomna! Kom ihåg att logga in på IST lärande innan samtalet om ni vill lämna en kommentar innan samtalet. Det kan vara en fråga eller något ni särskilt ni vill lyfta. Ni hittar IST lärande vi Skolportalen på Älmhults kommun. https://www.almhult.se/sv/utbildningbarnomsorg/skolportalen.4.455ef1e717941d9e6bb1f8f2.html

Måndag: Veckans grej – järnkvinna med fackla

Tisdag: Idrott inne (ombyte och dusch)

Onsdag: Läsläxa – ta med boken och läskortet.  Engelskaglosor – ta med glosboken.

Torsdag: Utflykt till Wanås konst (se separat inlägg) – tänkt på kläder efter väder och packa med något att äta ur, gaffel och mugg samt frukt

Fredag:

Ha en fin helg!