1:ans veckobrev v.39

Denna vecka har vi tränat på att ge respons till varandra, att reagera vänligt på responsen och att lyssna aktivt på sina kamrater. Det är lite svårt att komma på vad man ska ge för respons men eleverna fixade detta mycket bra. De fick i uppgift att avbilda en fjäril, de gjorde ett första utkast och sedan skulle kamraten ge respons på hur hen kunde förbättra sin bild. De fick då göra ett nytt utkast, få ny respons och sedan göra en tredje sista bild. Eleverna kunde då titta på sina tre bilder och se vilka fantastiska bilder det blev jämfört med deras första. Vi kunde konstatera att vi blir bättre tillsammans!

I svenska har vi tränat på att stava ord så som räv, eld, röd och lila. Först läste vi orden tillsammans sedan tränade de orden i sin arbetsbok. När de var klara med det tränade de med en kompis som skulle läsa orden medan den andre skulle skriva dem på whiteboard. Här märkte jag att några par använde sig av respons som vi tränat på tidigare i veckan. De tipsade bland annat varandra om hur de skulle forma och skriva bokstäverna. Mycket bra!

Förra veckan började eleverna på att rita bilder till ”Tvärt emot visan” som de nu blivit klara med och som hänger fint i klassrummet. När de var klara fick klassen gissa vilken del av visan som de illustrerat.

Här kommer lite bilder från veckans sol då de ritade och målade tillsammans på stora papper.

Dino var ute utan regnkläder i veckan och har blivit förkyld. Han fick därför följa med mig till vårdcentralen igår för att ta ett Corona-test. Vi väntar nu på att få svar på testet och under tiden är han i lite karantän i personalrummet.

v.40

Mån:

Tis: idrott med ombyte

Ons:

Tors: utflykt till Wanås (se separat inlägg)

Fre:

Trevlig helg!