2:ans veckobrev, v. 39

Denna vecka har vi fortsatt att träna multiplikation i matten. Vi har arbetat med tvåans, femmans och tians tabell på olika vis, bland annat genom att använda multiplikationskort i våra lärgrupper. Korten med olika tal blandades och lades upp och ner. Sedan turades eleverna om att vända ett kort i taget och svara. Vi har också börjat så smått med division genom att gruppera lika och dela lika. Till hjälp använder vi bland annat multilink-kuber och pappersfat.

I engelskan har vi lärt oss vad olika klädesplagg heter och hur man säger och skriver vad man har på sig. Vi gjorde en rolig lek där ett barn fick lämna rummet medan vi andra kom överens om att vi alla skulle tänka på en viss elev i klassrummet. Sedan fick den som lämnat komma in igen och vi gav ledtrådar på engelska kring vilka klädesplagg personen vi bestämt oss för att beskriva hade på sig; ”He is wearing blue socks”, ”he is wearing a black t-shirt” osv. Eleverna var mycket duktiga på att hitta rätt person och på att beskriva vad hen hade på sig!

Vi arbetar med samarbetsfärdigheter och sociala mål i klassen. Just nu fokuserar vi på att uppmuntra varandra. För att eleverna ska bli mer medvetna om hur de ska kunna praktisera denna färdighet använder vi ett s.k. Y-kort där vi tillsammans diskuterat och kommit fram till hur det syns, hörs och känns när man uppmuntrar varandra.

Vi jobbar med värdegrundsarbete för att alla ska trivas och må bra under skoldagen. Hur är man en bra kompis och vad kan man göra om någon känner sig utanför eller om någon säger taskiga saker till en annan? Denna vecka har vi tittat på tre korta filmer ur serien ”Vara vänner” (urplay.se) och efter varje film diskuterat innehållet och vilka känslor som väckts. Era barn är kloka och lär sig mer och mer för varje dag att kunna sätta sig in i andra människors perspektiv.

I bilden har vi jobbat med färglära. Barnen har målat färgcirkeln med grundfärger och blandfärger. I NO har arbetsområdet kring sinnen fortsatt. Vi har lärt oss om synen och vad som egentligen händer i ögat när vi ser. På idrotten med Tesan lekte barnen ”glasstruten”. De kämpade på ordentligt för att fånga ärtpåsarna i glasstrutarna och var rejält trötta när passet var över.

I onsdags fick vi besök av kommunens IKT-pedagog Peter som visade oss hur man kan diktera i Word. Barnen fick prova att diktera in deras återberättande text om Skoljoggen på sina Ipads. Lite klurigt att sätta punkt, göra radbyte och radera ord om man råkade läsa fel men det var kul och vi kommer träna vidare 🙂 I svenskan har vi tillsammans gjort en jämförande textanalys. Vi utgick från texten ”Fasliga fakta om rysliga varelser” i Läsresans läsebok och jämförde spöken och vampyrer. Vi har också lärt oss att urskilja vokaler och konsonanter i alfabetet.

På torsdag blir det utflykt till Wanås (inga lektioner denna dag) då vi ska till Wanås konst på studiebesök (se separat inlägg). Kom ihåg att ta med något att äta och dricka ur, t.ex. en matlåda, mugg och gaffel och tänk på kläder efter väder. Obs: Läsläxan och svenskaläxan blir till fredagen istället (8/10).

V 40

Måndag: Sara (kuratorn) kommer och håller i ett pass om konflikthantering

Tisdag: Idrott med ombyte

Onsdag: