F-klassens veckobrev v: 39

Denna vecka har det varit regnigt nästan varje dag och det har gått åt mycket extrakläder. Så kom ihåg att fylla på era barns extrakläderslådor.

På veckans mattepass har vi jobbat med lägesord. Eleverna fick ett papper på ett rum som de skulle placera ut olika saker i, tex. en boll mellan byrån och mattan. Eleverna klarade detta galant. Vi har också spelat Tjuv, där vi tränar på siffra – mängd och en till en principen.

Veckans bokstav har varit Rr och eleverna har skrivit r-ord på tavlan, några elever kan skriva ljudenligt helt själva och några behöver lite hjälp.

Bokstavsläxan är en utav veckans höjdpunkter. Eleverna har blivit duktiga både på att prata inför sina kompisar och hitta på bra ledtrådar. Dock behöver vi träna vidare på att lyssna aktivt när andra pratar.

På bilden gjorde vi raketer som eleverna fick avfyra tillsammans när vi räknade ner från 10. Nästa veckas bokstav är Ee, eftersom vi ska åka till Vanås på torsdagen så är läxan till onsdagen istället.

Svaret på veckan grej var regnbåge. Eleverna fick även lära sig ordet ROGGBIV, fråga era barn vad ordet betyder så får vi se om de kommer i håg det. Nästa veckas ledtråd är: hoppar från tallegren.

På musiken har vi pratat om takten och pulsen i musiken. Eleverna fick titta på ett avsnitt ur Dock en roll. Jannice lärde även eleverna en klappramsa där de fick klappa på knäna, i händerna, knäppa med fingrarna och stampa i takt till musiken. Lite klurigt med roligt.

I går på So:n tittade vi på ett nytt avsnitt utav Ugglan och kompisproblemet. Detta avsnittet handlade om att våga säga som det är om man inte har varit schysst.

V: 39

Måndag:

Tisdag: Idrott

Onsdag: Läxa på veckans bokstav.

Torsdag: Vanås (se separat inlägg, tänk på kläder efter väder)

Fredag: Veckans grej, ledtråd hoppar från tallegren.

Trevlig helg!!

Matilda och Tesan

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.