3:ans veckobrev v 38

Vi har jobbat med vårt samhälle. Vi har lärt os om yrken lön och skatt. Denna veckan har varit kul för att man får leka med sina kompisar. Den roligaste lektionen var idrott då lekte vi plåster tagen och indiansmyg. Vi har haft musik det var roligt.

Från Joel och Ludvig #bloggen

———————————————————————————————————-

I måndags var vår kurator Sara i klassen. Hon pratade om känslorna arg, ledsen och glad. Eleverna fick också svara på olika frågor kring hur de olika känslorna känns ex när blir du ledsen, hur och vart i kroppen känns det när du är arg och vad kan du tänka på eller göra för att bli glad. På måndag kommer Sara tillbaka och vi jobbar vidare med några andra känslor.

På bilden har vi fortsatt jobba med för- och bakgrund. Vi tränade på att följa en instruktion och eleverna kunde välja på att rita hus eller träd.

Under veckan har vi börjat jobba med addition med talen upp till 10 000. Många saker vi jobbat med tidigare återkommer så som uppställning, blockmodellen, räknehändelser och avrunda.

På SO har vi arbetat klart med temat vårt samhälle. Lektionerna denna vecka har handlat om hur pengar cirkulerar i samhället. Lönen kan användas till att ex betala mat på restaurangen, chefen har då råd att köpa nya varor, då får lastbilschauffören pengar för att köra varorna och om lastbilen går sönder får bilmekanikern pengar osv.

Vi har också tittat på olika betalningsformer som finns idag, vilka fanns förr och vad tror vi händer i framtiden.

Sen jobbade vi med vad olika varor kostar att handla ex mjölk, fiskpinnar, toalettpapper. Eleverna fick först göra en gissning och sedan letade vi efter priserna i en onlinebutik.

Som avslutning fick eleverna skriva sina tankar kring olika frågor kring de olika delar vi jobbat med under temat.

Just nu läser eleverna en text tre tillfällen per vecka. Idag läste de högt för en kompis som fick ge respons, 2 stjärnor och en önskan. Önskan kunde vara ex att läsa högre, stanna vid punkt eller träna på de svåra orden.

Under veckan har eleverna också fått börja förbereda sig inför sina utvecklingssamtal. Vi funderar kring de olika ämnen, vad man är bra på och vad man vill bli bättre på.

Måndag: Känslokunskap med Sara.

Tisdag: Idrott inne (ombyte och dusch)

Onsdag: Läsläxa – ta med boken och läskortet.  Engelskaglosor – ta med glosboken.

Torsdag: Idrott inne (ombyte och dusch)

Fredag:

Ha en härlig helg!