2:ans veckobrev, v. 38

Vi har avrundat teknikblocket och eleverna har gjort en självskattning av hur säkra de kände sig när de löste uppgifter på ett arbetsblad som återkopplade till det vi arbetat med inom teknik nu under ett antal veckor. Vi spelade även teknikbingo då barnen fick gå runt i klassen och fråga vad kompisarna hade på sig som kunde klassas som teknik utifrån ett antal bilder. Alla rutor utom en blev ifyllda då ingen för dagen hade på sig ett plåster. Nu kommer vi att ha bild under några veckor för att sedan fortsätta med mer spännande teknik.

I svenskan har vi fortsatt att jobba med återberättande texter. Barnen har utifrån den kooperativa strukturen ”Mina ord-dina ord” repeterat vad tidsord är genom att de först skrivit ner tre tidsord under ”Mina ord” för att sedan fylla på sitt papper med kompisarnas tidsord under ”Dina ord”. Tillsammans samlade vi ord kopplade till en gemensam upplevelse, skoljoggen, på tavlan och därefter formulerade vi en text som eleverna skrev på deras Ipads utifrån våra samlade ord med den återberättande strukturen. Eleverna kommer i nästa steg att få ge återkoppling till varandras texter.

I engelska har vi lyssnat på ”A new dog”, läst och tränat uttal. Vi har lärt oss vad olika klädesplagg heter på engelska och sjungit engelska sånger.

På matten har vi lärt oss multiplikation. Vi har konkretiserat med kuber och fat och eleverna har skrivit och ritat på deras mini-whiteboards. Tvåans, femmans och tians tabell har stått i fokus och eleverna har tränat på multiplikation genom olika övningar i skolplus och i deras matteböcker.

I NO har vi pratat om våra sinnen. Vi gjorde en övning då barnen fick lyssna på olika påståenden som jag läste upp för att sedan ställa sig vid en bild på det sinne som påståendet passade bäst in under. Det var intressant att lyssna till deras motiveringar kring varför de ställt sig där de gjort och jag tycker det är så kul att eleverna inte känner att de behöver ”följa strömmen” utan står för att de tycker olika och gärna förklarar hur de tänker. Efter denna övning riktade vi in oss på hörselsinnet. Vi tittade på en film om vad som händer i örat när vi hör för att sedan bena ut de nya begreppen. Var sitter egentligen trumhinnan och vad var det nu hörselbenen hette igen?

Nästa sinne vi tog oss an var känsel. Eleverna fick en och en känna på olika saker i en påse för att sedan gissa vad det var genom att rita och skriva föremålet. Jag hade hoppats att jag valt saker som skulle vara lite kluriga att lista ut, men icke! Lätt som en plätt tyckte de ?

Vi har lärt oss dansen ”Hoppydoo” under rörelsepassen. Kul men lite svårt att koordinera alla rörelser, åtminstone för fröken!

Jag vill påminna om att eleverna behöver ha regnkläder och stövlar på deras platser nu när hösten och regnet gjort intåg.

V. 39

Måndag:

Tisdag: Idrott med ombyte

Onsdag:

Torsdag: Läslogg + läxbok i stavning och grammatik

Fredag: Sista dag för inlämning av utvecklingssamtalslappen

Ha en fin helg! /Maja och Johan