1:ans veckobrev v.38

Denna vecka har vi arbetat klart med vårt tema om trafik. Vi avslutade med att prata om reflexer, hur viktiga de är och varför vi använder dem. Eleverna har gjort fina häften med allt de gjort inom trafik.

I onsdags fyllde Hjalmar år och då fick han bestämma något som vi skulle göra tillsammans. Han valde att vi skulle leka banantagen.

Under veckan har vi arbetat med addition inom talområdet 0-10 i matteboken. Många tyckte att det var lite svårt att teckna ett tal utifrån en bild så det får vi träna vidare på.

I onsdags hade vi kompisläsning med läsläxan. Vi pratade först om vad man kan säga till sin kompis efter läsningen. Eleverna fick sedan läsa sin läsläxa för en kompis som sedan fick skriva en kommentar i läsprotokollet. Jag och Maria cirkulerade runt och lyssnade. De var mycket duktiga och tyckte att detta var ett kul sätt.

På musiken idag pratade Jannice om Sveriges nationalsång. Eleverna fick lyssna på den, lära sig lite om den och slutligen sjunga den tillsammans. Eftersom vi har andra nationaliteter i klassen så lyssnade de även på deras nationalsånger. Det blev Ungerns, Chiles, Sydafrikas och Bosniens sånger.

v.39

Mån: