2:ans veckorbrev, v. 34

I måndags hade vi besök av Sara, vår kurator, som hade en lektion i känslokunskap med eleverna då de fick lära sig om, och tänka kring några av våra vanligaste känslor och hur man kan bemöta och hantera dessa. Sara kommer besöka oss igen framöver för att fortsätta arbeta kring fler känslor.

Vi har repeterat definitionen av begreppet teknik (allt som används eller tillverkas för att underlätta för människan) och tränat på att dokumentera genom att eleverna fått undersöka föremålen i teknikpåsen, dess färg och form för att sedan skriva i varsitt dokumentationsunderlag. Det var inte helt lätt att beskriva formerna men alla kämpade på fint och dokumenterade. Vi lekte en lek, ”vilket föremål har jag”, där eleverna fick lappar med bilder på föremålen tejpade på ryggen och ställde ”ja eller nej-frågor” till varandra för att klura ut vilket föremål de själva hade fått. Det var roligt och stundtals lite knepigt att komma på frågor.

I matten har vi arbetat med addition och subtraktion med växling. Eleverna har tränat på uppställning och vi har gått igenom olika metoder för att subtrahera och addera tvåsiffriga tal. Vi använder tiobasmaterial, multilink-kuber, tallinjer (0–40) och positionstabeller för att tydliggöra och konkretisera hur vi på olika sätt kan komma fram till samma svar. Vid varje lektion har eleverna varsin mini-White board till hands och de får visa för varandra hur de tänkt.

I svenskan har vi arbetat utifrån Läsresan. Vi har läst ”En prick” två och två och samtalat kring innehållet och budskapet i berättelsen. ”Ord att förstå” spelade vi då eleverna på ett lustfyllt sätt fick träna på ord från berättelsen. Vi har även arbetat med textanalys av hur en berättelse är uppbyggd med inledning – handling – avslutning. Eleverna fick tillsammans samla ord till bilderna i deras arbetsbok som också visades på storskärm. Därefter kom de på meningar till orden med sin axelkompis. De var duktiga på att komma på passande meningar! I nästa steg ska de få skriva en egen berättelse.

Vi har haft vårt första engelskapass. Barnen fick presentera sig på engelska, ”My name is” och vi startade upp med Learn English, läromedlet undervisningen kommer utgå ifrån, där eleverna fick lyssna till, prata och skriva elevnära ord som används i skolan. Jag är imponerad av deras redan goda uttal!

På musiken med Jannice fick eleverna sjunga och träna på klappramsor. Skoj och tankekrävande att koordinera alla rörelser!

Barnens slöjdlektioner i Diö var uppskattade. På textilslöjden gick barnen igenom salen, vad som finns i de olika skåpen samt vilket material och vilka verktyg som kommer användas nu i början. De har fått designa varsitt monster eller en rolig gubbe som de ska få skapa i filt-tyg och sy för hand med langettstygn. Det ska bli kul att se barnens alster när de är klara! På träslöjden har barnen satt igång med byggande av namnskyltar.

I SO har vi startat upp ett arbetsområde kring religion. Som inledning tittade vi på en kort film som beskriver vad religion är och vilka symboler och högtider som är utmärkande för Kristendom, Judendom och Islam. Tillsammans gjorde vi en tankekarta kring religion, lyssnade på skapelseberättelsen och ritade utifrån innehållet i berättelsen. Arbetsområdet kommer pågå under några veckor och så småningom resultera i ett eget häfte om religion.

Som högläsningsbok läser vi Viggo och kärlekskaoset. Barnen jobbar på bra under dagarna och vi har en hel del rörelsepauser under längre pass då de får ”ladda om”. Tabata och Just dance står högt i kurs under dessa break! ?

På måndag börjar en ny elev hos oss. Vi hälsar Saif välkommen till klassen!

V. 35

Tisdag: Gymnastik: ombyte, handduk

Torsdag: Läslogg + läxbok i stavning och grammatik

Ha en fin helg!

/Maja och Johan (resurs i klassen)

Ps: Om ditt barn blir sjuk går du in på www.almhult.se/skolportalen och anmäler frånvaro i IST Administration. Du kan också uppdatera kontaktuppgifter och lämna samtycke för foto/film i IST Formulär.