1:an veckobrev v.34

Ännu en härlig vecka har gått och vi börjar komma in i våra rutiner i klassen.

På matten har vi arbetat med fler, färre och lika många inom talområdet 0-10. Vi har även tränat på att räkna upp och ner från 0 och 10. Träna gärna på detta hemma och kan de till 10 så träna till 20.

På musiken idag sjöng de ”Gubben Qvist”, ”Ärtan, pärtan, piff”, ”3 små loppor” och ”Jag vill ha munkar”. De fick träna på att göra rörelser till de olika sångerna.

Vi har börjat med färglära och lärt oss grundfärgerna som är röd, gul och blå. Sedan fick vi använda de färgerna för att måla på vår nya bildmapp. Vi kommer att fortsätta med färglära några veckor framöver.

I svenska har vi arbetat med Läsresan, vår arbetsbok i svenska. Varje kapitel börjar med att vi pratar om olika ords betydelser och hur vi kan använda dem. Sedan lyssnar och läser vi en text flera gånger på olika sätt under kapitlets gång. Denna gång var texten en vers om veckans dagar.

Vi har börjat arbeta med temat Trafik i SO. Vi började med att göra en tankekarta över vad eleverna tänkte på kring trafik. Sedan fick de i par skriva en text om vad en bil och en flicka behöver tänka på vid ett övergångställe. Senare i veckan tittade vi på en film om hur man säkert tar sig över en gata.

v.35

Mån: