2:ans veckobrev v 21

Veckans grej handlade om Tusse. Vi lärde oss en del om hans liv och avslutade så klart med att lyssna på Voices.

På bilden gjorde eleverna jättefina självporträtt i Minecraftstil. Det blev en uppskattad uppgift hos eleverna.

Denna veckan har vi avslutat arbetet med kartor och eleverna fick rita en egen karta över skolgården. Sen gick vi ut och kollade vilka saker vi fått med.

Vi har också påbörjat terminens sista område i NO, så igår utforskade vi tyngdpunkten på olika sätt. Eleverna fick ett klurigt uppdrag. De skulle balansera ett knäckebröd på toppen av en blyertspenna och sen testa vad som händer med tyngdpunkten om man äter upp en bit.

Efteråt testade vi en del svåra saker med vår kropp. Ni kan gärna utmana varandra hemma. Uppdragen finns här.

På matematiken har vi också börjat jobba med att mäta massa. Vi har testat att väga med kg och gram. Vi har jämfört olika föremåls vikt och använder ord som mest, minst, tyngre än, lättare än. Det blev också en repetition av blockmodellen och uppställning när vi jobbat med problemlösning kring vikt.

På svenskan har vi tränat på läsförståelse och att svara på olika typer av frågor. Ibland kan det vara lite klurigt när man måste dra egna slutsatser kring det som står i texten. Sen tränade vi på att skriva dialoger med vår axelkompis. Först hade vi tagit våra läsläxeböcker till hjälp för att hitta olika ord för ”säger” ex ropar, skriker, mumlar, berättar, svarar, frågar, skrattar. Uppgiften var sen att skriva en dialog mellan två personer som de fått välja. Vi tränade på att använda talstreck och att variera ordet ”säger”.

De två sista idrottslektionerna ska vi ha på Bokliden. Vi kommer inte byta om eller duscha så eleverna behöver ha kläder och skor som är lätta att röra sig i.

v 22

Måndag: Veckans grej – ”snurrande vägvisare”

Tisdag: Uteidrott – Bra skor och kläder. Inget ombyte eller dusch.

Onsdag: Läsläxa, ta med boken och läskortet.

Torsdag:

Fredag: