1:ans veckobrev v: 21

Tiden rusar framåt och nu är det bara 10 skoldagar kvar till skolavslutningen. Det ska både bli skönt med sommarlov men det känns väldigt vemodigt att släppa klassen.

På veckans svenska pass har vi jobbat med vår minnesbok om tiden i årskurs 1. Eleverna får skriftliga instruktioner i flera steg utav mig som de ska läsa och sedan göra utan att ställa frågor. Givetvis så får de fråga mig om de inte vet men flera utav eleverna frågar fast de vet. Jag vill att de ska kunna lita på sin förmåga.

På matten har vi jobbat med massa, att väga olika saker. Eleverna har fått lära sig att man kan väga med kilo och med tex kuber. Vi har även pratat en hel del om att om man väger med annat än tex kilo så kan man inte blanda kuberna med något annat.

I onsdags hade vi först lektionen i källkritik. Vi lärde oss hur man skulle vara källkritisk och vad som kan hända om man inte kollar  upp källan. Flera utav eleverna har lite svårt att förstå att det de ser på tex Youtube inte alltid är sant. Vi kommer ha en till lektion om detta nästa vecka.

På veckans NO-pass har vi fortsatt att jobba med hur viktigt det är för oss att äta rätt. Vi har även sett en film om vad sockret gör med oss om vi äter för mycket godis och dricker för mycket läsk. Nästa vecka ska vi prata om sömn.

Svaret på veckans grej var Tusse. Vi fick bla lära oss att Tusse kommer ursprungligen från Kingo-Kinshasa och att han flydde till Sverige när han var 8 år. Detta var terminens sista veckans grej, nästa vecka ska vi se vad eleverna kommer ihåg om läsårets alla veckans grejer.

Nästa vecka är det sista läsläxan för eleverna. Det är då viktigt att alla har läst bra och att de har med sig sin läxa så att vi kan lämna tillbaka böckerna till biblioteket igen.

Resterande idrottslektioner ska vi ha på Bokliden. Eleverna behöver ha bra kläder och skor, så att de lätt kan att röra på sig.

V:22

Måndag: