2:ans veckobrev v 20

Denna veckan har eleverna skrivit klart sina argumenterande texter. De har handlat om bland annat fruktskål i klassrummet, mer idrott och att få åka på skolresa. Eleverna fick också läsa en kompis text och fylla i checklistan. Som avslutning fick eleverna ge varandra en stjärna för något som kompisen gjort bra.

Nu när terminen börjar närma sig sitt slut har vi också gjort två av våra tester i svenskan och det syns att alla elever utvecklats! Bra jobbat!

På matematiken har vi jobbat vidare med diagram och att läsa av och jämför staplarna med varandra. I veckan fick vi också fråga eleverna i de andra klasserna om deras favoriter av olika saker. Resultatet ritades sedan i ett diagram. Vi repeterar också multiplikationstabellerna; både på papper och här med en kompis som böjer på knäa under tiden den andra löser uppgiften på iPaden.

På bilden fick eleverna rita efter en instruktion. Det fanns flera olika att välja på och när de var klara skulle de också rita en valfri bakgrund.

På SO har vi under veckan jobbad med kartor. Vi har pratat om olika kartor och vad kartor kan användas till. Vi jobbade också med mentala kartor och gjorde först klassrummet ovanifrån. Sen fick eleverna i uppdrag att rita sitt rum ovanifrån.

På engelskan repeterade vi mat ord och sen fick eleverna skriva en text om vad de gillar att äta och dricka. Vi hade olika startmeningar som hjälp.

v. 21

Måndag: Veckans grej – ”tvåfaldig vinnare (musik)”

Tisdag: Idrott

Onsdag: Läsläxa, ta med boken och läskortet.

Torsdag:

Fredag: