1:ans veckobrev v: 20

Vilken löparglädje eleverna i vår klass har. I tisdags när vi sprang Liatorpsruset så kämpade eleverna jättebra och var glada och stolta när de kom i mål där välbehövlig fika väntade.

På veckans No-pass har vi börjat med ett nytt arbetsområde där vi jobbar med betydelsen utav mat, sömn, hygien, motion och sociala relationer. Vi har börjat med att prata om varför vi äter och varför det är bra att äta varierat. Eleverna har även fått rita och måla något som de hade tyckt om att äta med tallriksmodellen. Vi har också pratat om kostcirkeln och varför det inte finns godis, chips och socker med i den.

På veckans mattelektioner har vi fortsatt att jobba med området tid. Vi har pratat om veckodagarnas och månadernas ordningsföljd. Vi har också jobbat med begreppen vardagar och helg. Flera utav eleverna tycker att det är svårt att komma ihåg alla månaderna i följd, vi fortsätter att träna på det i skolan men ni får gärna hjälpa till hemma med att befästa dem ytterligare.

I veckan har vi börjat med en minnesbok om året i 1:an. Eleverna ska få reflektera om året som gått och få fundera lite om framtiden.

Svaret på veckans grej var groda. Eleverna fick bl.a. lära sig att grodor är amfibier och att de äter sniglar, maskar, flugor och spindlar. Ledtråden till nästa veckas grej är: Voices.

V: 21

Måndag:

Tisdag: Idrott utan ombyte, nya F-klassare besöker oss.

Onsdag:

Torsdag: Läsläxa

Fredag: Veckans grej

Trevlig helg!!

// Tesan

Det här inlägget postades i 1:an. Bokmärk permalänken.